Monday 23 April 2012

Cara pemakanan demi menajdi pelajar cemerlang


 Sebagai seorang pelajar, semestinya kita menjaga pemakanan dan cara hidup untuk kesejahteraan serta untuk menjadi pelajar cemerlang. tahukah korang bahawa pemakanan mempengaruhi perkembangan otak dan seterusnya mempengaruhi pembelajaran kita? okay, ikuti tips yang aku sentiasa amalkan dalam usaha untuk menjadi pelajar yang cemerlang.

1- makan kismis

kismis, iaitu anggur yang dikeringkan amat lah kurang sedap, tetapi amat bagus untuk perkembangan otak. kismis ini akan menyebabkan pengaliran oksigen ke otak bertambah.kalau boleh, belilah kismis yang telah dibacakan doa-doa, lebih berkat..


2-minum susu

minum susu setiap hari.. sama ada tenusu (tepung) ataupun susu segar. tapi hari-hari aku minum susu menyebabkan aku sentiasa nak bernyah tinja di waktu pagi. hahaha.. selain dapat menyegarkan badan, susu juga berfungsi sebagai pelawas (bagi aku la).

3- banyakkan makan seafood

tahu tak seafood ni membekalkan sumber protein kepada kita? seafood such as ikan, ketam and jangan amalkan makan udang, sebab ianya langsung tak berkhasiat. malah, menyebabkan si pengidap alahan menjadi gatal-gatal.and yes, semestinya ia membantu dalam perkembangan otak.

4- makan kacang pistachio ( kacang bijak )

yang ini memang aku tak pernah buat. bukan tak pernah lah, tetapi jarang. disebabkan harganya yang agak mahal dan kesukaran untuk mendapatkannya. kacang ini juga bagus, bagus ya kawan-kawan.

5- kurangkan makanan segera

makanan segera, contohnya MAGGI, jajan, McD, King Burger mestilah dikurangkan. sebenarnya, makanan segera ini langsung tidak memberikan manfaat kepada kita. ada orang cakap, makanan segera ini adalah inisiatif terbaik untuk pelajar yang kesempitan wang. who said? korang boleh puasa what. kan? puasa dah la dapat menambahkan pahala, dapat menjimatkan duit, malah menjadikan perut anda kekal ramping. hehehe..

tuh je la dulu perkongsian yang dapat aku beri. ini berdasarkan apa yang aku amalkan.. tetapi, dalam banyak-banyak tips di atas, 3 saja yang aku amalkan. hahaha..

sebab aku juga manusia biasa, mana tahan tengok adik makan meggi, mesti seliur, meleleh air liur. nak tak nak, terpaksa la minta juga sedikit.kalau tak puas hati sangat, beli aja sendiri. hehehe..

pistachio tu memang jarang la kot. sebab sememangnya kacang itu mahal harganya, dan sangat susah untuk didapati di kawasan ini. ( Kg Gelugor).

aku tak cakap aku seorang yang super cemerlang, tetapi sekadar perkongsian aku sahaja. sharing is caring kan??
aku rasa tips dari aku ni sememangnya mudah untuk dipraktikkan. sesiapa sahaja dapat mempraktikkannya. senang dan praktikal.

No comments:

Post a Comment

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

  TAZKIRAH PAGI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ ال...