Monday 1 February 2016

Dunia Dan Akhirat....dua-dua aku mahukan

Dunia Dan Akhirat.
Jujur. Bila dikatakan mengenai dunia dan akhirat. Aku mahukan keduanya. Aku tidak mahu hanya akhirat semata, mahupun dunia semata. Aku mahukan kedua duanya. Kerana Allah telah menetapkan dunia sebagai tempat untuk manusia menjadi Khalifah kepada muka bumi. Kerana ia sememangnya pinjaman untuk manusia memakmurkan.

Kerana Allah semata.






Jelas nyata juga cara hidup Islam yang aku lihat, mampu menjayakan seorang Muslim itu sebagai seorang insan yang begitu hebat di muka bumi. Mengalahkan segala tokoh dunia yang diperkenalkan Barat. Dengan janji janji Allah yang mahu memberi dan membantu jikalau kita mengubah nasib, mengapa kita biarkan nama Islam diketepikan di dunia ini?

Aku percaya, jikalau kita berpegang teguh pada Al Quran dan Hadis sebagai panduan, nyata kita tidak akan ditindas. Nyata kita mampu bergerak ke arah yang lebih maju dan padu.

Walaupun disempitkan dunia dengan normaliti yang cacat.

Persoalannya, adakah kita cukup berpegang teguh? Benarkah diri dan hati kita ini sebenar benarnya berpandukan Al Quran dan Hadis, dan bukan kepada Barat? Ya. Aku bertanyakan kepada kau yang sedang membaca dan aku yang menulis.

Bak kata biasa Melayu, "buat separuh sahaja dah cukup". Kata kata yang sering terngiang dalam hati manusia. Agama dicampurkan dengan hukum manusia. Persatuan umat telahpun berpecah sehingga kesatuan yang halus mengaburi mata hati dan nama dunia.

Halus. Begitu halus. Persoalkan sahaja setiap perkara dalam kehidupan seharian ini. Di manakah yang mengikut cara hidup Islam? Adakah hati kita bergerak ke arah situ juga?

Normaliti kita sekarang sudah pun turun ke tahap yang paling rendah, ke tahap yang paling sakit. Normaliti yang rosak, dan merosakkan. Sekadar ingat, jikalau ada hati kita ini masih memilih antara normaliti cacat ciptaan manusia ini dan kehidupan Islam,ingatlah,

Diri Manusia Itu Tiada Besarnya Langsung Untuk Dibandingkan Dengan Kebesaran Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

  TAZKIRAH PAGI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ ال...