Sunday 5 March 2017

nota sejarah tingkatan 5

BAB 1 – KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA

Definisi Imperialisme
Dasar sesebuah negarameluaskan pengaruh dan wilayahnya dengan menjajah negara lain untuk kepentingan tertentu.

Faktor-faktor Imperialisme
1. Keistimewaan Asia Tenggara
  • Kedudukan strategik kerana terletak antara China dan India.
  • Jaminan pasaran yang luas.
  • Tanah-tanih yang subur untuk pertanian.
  • Kaya dengan bahan mentah

2. Revolusi perindustrian.
  • Kepesatan perindustrian membolehkan pengeluaran hasil perkilangan secara besar-besaran.
  • Bekalan bahan mentah konsisten dan kawasan pasaran baru diperlukan.
  • Asia tenggara menjadi sasaran kerana bahan mentahnya.

3. Pengangkutan dan Perhubungan
  • Kapal wap membolehkan muatan banyak dan mempecepat perjalanan.
  • Pembukaan terusan Suez (1869) memendekkan jarak perjalanan.
  • Telegraf memudahkan perhubungan.

4. Persaingan kuasa-kuasa barat

  • Semakin luas tanah jajahan, semakin tinggi sanjungan yang diterima.
  • Keluasan tanah jajahan melambangkan kekuatan dan kekayaan

5. Alasan Orang Barat
  • British & Belanda- Beban orang Putih
  • Perancis- Tugas menyebarkan Tamadun
  • Mubaligh Kristian berpendapat mereka bertanggungjawab menyebarkan agama Kristian kepada penduduk di tanah Jajahan.

PERUBAHAN POLITIK DI INDONESIA
  • Belanda membahagikan pentadbiran kepada dua iaitu pentadbiran pusat dan pentadbiran tenpatan.
  • Pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral
  • Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesat tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda.
  • Penubuhan Jabatan Pelajaran dan jabatan Pertanian.
  • Penubuhan Dewan Tempatan
  • Penubuhan Volskraad yg merupakan Majlis Rakyat.

PERUBAHAN POLITIK DI THAILAND
  • Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat barat untuk mengetuai pelbagai jabatan.
  • Penasihat kewangan dan pelabuhan serta polis – dari Britain.
  • Penasihat kastam – dari Amerika Syarikat.
  • Penasihat ketenteraan – dari Perancis
  • Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah, majlis Mesyuarat tertinggi dan kabinet Menteri.
  • Majlis penasihat rendah dan majlis Mesyuarat Tertinggi menasihati raja.
  • Kabinet Menteri mengetuai kementerian.
  • Juruaudit – dari Britain

FAKTOR2 KEMUNCULAN NASIONALISME

1. Dasar Penjajahan Barat
  • Sistem tanaman paksa di Indonesia
  • Sistem Polo di Filipina
  • Penduduk tempatan dipaksa menjadi buruh bagi menjayakan aktiviti pertanian.
  • Penjajah barat hanya bergaul dengan golongan elit tempatan.
  • Dasar keterbukaan penjajah – kemasukan imigran dari luar telah menguasai ekonomi.

2. Pengaruh Agama
  • Gerakan islah di tanah melayu dan Indonesia – penyatuan dunia Islam menentang penjajahan.
  • Persatuan Belia Buddha di Burma.
  • Di Sepanyolmpengnut Kristian tempatan di anggap kelas kedua berbanding penganut Kristian berbangsa Sepanyol.

3. Karya Kesusasteraan
  • Jose Rizal- Novel Noli Me Tangere
  • Chairil Anuar- Kerikil-kerikil tajam & Ke Makam Bonda
  • Menyampaikan mesej kesengsaraan dan kekecewaan.

4. Sistem Pendidikan
  • Di Indonesia anak golongan priyai diberikan pendidikan tersendiri
  • Di Burma pendidikan sekular dan pendidikan mubaligh di perkenalkan.
  • Di tanah melayu lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan.
  • Sikap pilih kasih dalam memberikan pendidikan menimbulkan rasa tidak puas hati.

5. Kemunculan golongan intelektual
  • Mereka berpeluang belajar di barat dan Asia barat.
  • Mereka menjadi pemimpin gerakan nasionalisme.
  • Peringkat awal – hanya menuntut taraf hidup bangsa mereka di bela.
  • Peringkat akhir- meminta penjajah membebaskan negara mereka.

6. Pengaruh Media Massa
  • Vietnam- Tribune Indigine
  • Tanah Melayu – al-Ikhwan, Saudara dan majlis
  • Menyebarkan idea-idea nasionalis
  • Menanam perasaan anti penjajah.

7. Sistem pengangkutan dan perhubungan
  • Perkhidmatan telefon dan telegraf
  • Memudahkan hunungan kalangan nasionalis
  • Jalanraya dan jalan kereta api
  • Memudahkan pertemuan dan idea-idea nasionalisme.

8. Pengaruh Luar
  • Kejayaan jepun menewaskan Russia dan China.
  • Keupayaan negara kecil menewaskan negara lebih besar.
  • Perjuangan mahatma Gandhi di India.
  • Menggunakan strategi enggan bekerjasama dengan penjajah secara mogok lapar.

PERKEMBANGAN NASIONALISME DI FILIPINA

Tahap Pertama
  • Dipimpin – Jose Rizal
  • Bersifar sederhana
  • Bergerk cergas dalam politik melalui gerakan dakyah semasa di Sepanyol
  • Berjuang melalui akhbar La Solidaridad & Novel Noli Me tangere & El Filibusterismo
  • Berjuang melalui liga Filipina pada tahun 1892.
  • Penyokong : golongan pertengahan yang berpendidikan barat.
  • Matlamat perjuangan :
  • Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah sepanyol.
  • Menuntut supaya bangsa Filipina diberikan hak yg sama seperti bangsa Sepanyol.
  • Menunntut supaya bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara.
  • Tuntutan mereka kurang mendapat tindak balas sepanyol.
  • Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina pd 1892.
  • Jose Rizal ditangkap dan dibuang negeri ke Dapitan Mindanao.
  • Jose Rizal akhirnya dihukum bunuh atas tuduhan terlibat dalam gerakan pemberontakan.

Tahap Kedua
  • Penentangan secara radikal
  • Pertubuhan Katipunan ditubuhkan oleh Andres Bonifacio
  • Matlamat katipunan
  • menyatukan bangsa Filipin
  • mencapai kemerdekaan melalui revolui
  • Media cetak iaitu akhbar Kalayan
  • Katipunan melancarkan revolusi bersenjata tetapi gagal.
  • Katipunan semakin lemh selepas Bonifacio dihukum mati oleh Emilio Aguinaldo.
  • Aguinaldo berjaya mengusir Sepanyol dengan bantuan Amerika Syarikat.
  • 1899 Aguinaldo mengisytiharkan kemerdekaan Amerika Syarikat.
  • Tetapi tidak disahkan oleh Amerika Syarikat.
  • Aguinaldo meneruskan gerakan revolusi.
  • Aguinaldo ditangkap.
  • Kerajaan Amerika terpaksa membenarkan parti politik sederhana.
  • Parti nasional pimpinan Sergio Osmena menang dalam pilihanraya.
  • Sergio Osmena dilantik mengetuai Dewan Perhimpunan.
  • 1930an nasionalis Filipina kembali menuntut kemerdekaan melalui perlembagaan setelah pucuk pimpinan Amerika Syarikat bertukar kepda yang lebih liberal.

PERKEMBANGAN NASIONALISME DI IDONESIA

Tahap Pertama
  • Tumpuan isu pendidikan
  • Utk ubah nasib penduduk Indonesia
  • Raden Adjeng kartini berusaha memajukan pendidikan untuk kaum wanita
  • Karyanya : habis gelap terbitlah Terang & Penulisan Seorang Puteri Jawa telah mendedahkan kemunduran rakyat Indonesia dan penindasan Belanda.
  • Pertubuhan penting : Muhammadiyah
  • Matlamat Muhammadiyah
  • Menyebar islam sebenar
  • Menghindari ancaman sekualrisme barat
  • Menghindari ancaman agama kristian
  • Membina sekolah, klinik & masjid



Tahap Kedua
  • Perjuangan Parti politik radikal.
  • Sarekat Islam, Parti Komunis Indonesia (PNI).
  • Matlamat : menuntut kemerdekaan secara kekerasan.
  • PNI pimpinan Soekarno paling popular.
  • Perjuangan beliau dapat mempengaruhi rakyat.
  • Kerajaan belanda telah menangkap pemimpin radikal termasuk Soekarno.
  • PNI turut di haramkan.


PERKEMBANGAN NASIONALISME DI THAILAND

Tahap Pertama
  • Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja.
  • Penentangan terhadap raja berkuasa mutlak.
  • Faktor: Pendidikan barat mendedahkan fahaman liberal, sistem demokrasi dan sistem raja berperlembagaan kepada golongan intelek Thailand.
  • Kelemahan sistem pentadbiran dan sikap boros raja Vajiravudh menyebabkan rakyat tidak puas hati.
  • 1932 Parti rakyat ditubuhkan oleh Nai Pridi Panomyong & Field marshall Phibul Songram
  • Parti rakyat melancarkan revolusi Thai.
  • Sistem raja berkuasa mutlak tamat
  • Diganti dengan sistem raja berperlembagaan.

Tahap Kedua
  • Rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis barat dan orang Cina.
  • Semasa Phibul Songram menjadi Perdana Menteri, beliau meluluskan undang-undang untuk menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina.
  • Sekolah Cina dan akhbar Cina dibubarkan.
  • Penduduk peribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi.
  • Jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha.
  • 1939 Phibul Songram menukar nama negara Siam kepada Thailand yang bermaksud Tanah Bebas.
  • Hasil  daripada kerjasama dengan Jepun semasa Perang Dunia Kedua, Thailand berjaya mendapatkan semula wilayah-wilayah di Indocina dan di Tanah Melayu
































































BAB 2 - NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA

Huraikan sebab-sebab penentangan penduduk tempatan terhadap British?

1. Dasar Penaklukan British
  • Dasar penaklukan British terhadap daerah mereka spt di Naning, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sarawak dan Sabah.
  • Dasar penaklukan British bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan politiknya.
  • Cth. apabila British mendapat Melaka daripada Belanda, Naning dipaksa menjadi jajahan takluk British dan membayar ufti.

2. Eksploitasi terhadap Ekonomi Tempatan.
  • Eksploitasi ekonomi dilakukan melalui perjanjian yang dimetrai oleh mereka dengan pemimpin tempatan.
  • Menerusi perjanjian ini, saudagar dari Negeri-Negeri Selat dibenarkan menjalankan perdagangan dan perlombongan bijih timah.

3. Pelaksanaan Pentadbiran Barat terhadap
   masyarakat tempatan.
  • British telah memperkenalkan sistem cukai, undang-undang dan peraturan-peraturan tanah utk mendapatkan hasil yang maksimum.
  • Peraturan-peraturan ini sangat bertentangan dengan amalan tradisi masyarakat tempatan.

4. Campur Tangan British dalam Adat Resam
   Tempatan.
  • British memaksa mereka menerima nilai-nilai British yang amat bertentangan dengan budaya masyarakat tempatan.
  • Cth. Di Perak, J.W.W. Birch campur tangan dalam adat resam masyarakat Melayu.

5. Pembesar Tempatan Kehilangan Kuasa dan
   Pengaruh.
  • Pemimpin tempatan juga kehilangan kuasa dan pengaruh pentadbiran terhadap kawasan dan anak buah mereka apabila British menjajah.

6. Kesulitan Penduduk Tempatan.
  • Penentangan pemimpin tempatan mendapat sokongan anak buah mereka.
  • Mereka tertekan dengan pelaksanaan undang-undang British yg menyulitkan kehidupan mereka.


Bincangkan Faktor-Faktor Pemangkin Nasionalisme di Tanah Melayu.

1. Pengenalan Sistem Politik Barat
  • British telah meletakkan seorang Residen yang mengambil alih pentadbiran negeri daripada pembesar tempatan.
  • Para pembesar diberikan pencen dan tempat mereka digantikan oleh pegawai British.
  • Perubahan ini mencabar sistem atau amalan tradisi mereka serta menjatuhkan maruah mereka.

2. Perkembangan Sistem Pendidikan.
  • Muncul golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang kemajuan bangsanya.
  • Mereka menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran mereka untuk menyedarkan bangsa Melayu.

3. Dasar British.
  • British telah menggalakkan sesiapa sahaja datang untuk melabur, berniaga, berdagang, bekerja dan menetap di Tanah Melayu.
  • Kemasukan org asing telah meningkatkan jumlah imigran di Tanah Melayu.
  • Keadaan ini menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan.
  • British juga membuka bandar baru sebagai pusat pentadbirannya sedangkan orang Melayu tetap tinggal di kampung-kampung dengan serba kekurangan.
  • Keadaan ini menjarakkan lagi jurang taraf hidup antara orang tempatan di luar bandar dengan imigran dan penduduk lain di bandar.

4. Pendudukan Jepun
  • Jepun dengan konsep Kawasan Kesemakmuran Asia telah menekankan kebebasan negara-negara Asia untuk menentukan kemajuan masing-masing dan meningkatkan persaudaraan di kalangan negara tersebut.
  • Jepun menggalakkan org tempatan bekerjasama dengannya dan berjanji akan memerdekakan mereka.
  • Bagaimanapun, kesengsaraan dan kekejaman pentadbiran Jepun menyebabkan penduduk Tanah Melayu membenci penjajahan sama ada oleh kuasa Barat atau Timur.

5. Penguasaan Parti Komunis Malaya
  • PKM telah menguasai balai-balai polis dan memerintah dengan kejam.
  • Mereka membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang dianggap sebagai penyokong Jepun.
  • Ramai orang Melayu terbunuh dan rumah mereka dibakar oleh anggota PKM.

6. Kemunculan Mesin Cetak
  • Memberikan kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong penentangan terhadap British.
  • Buku-buku, akhbar, majalah, kitab agama dan lain-lain idea menentang penjajah dapat disebarkan.


7. Gerakan Pan-Islamisme Sedunia
  • Gerakan Pan-Islamisme – Gerakan intelektual Islam seluruh dunia untuk membangkitkan pemahaman yg lebih progresif terhadap Islam untuk menentang penjajahan.
  • Gerakan ini didokong oleh pelajar Islam di seluruh dunia.
  • Dimulakan oleh Syeikh Muhammad Abduh, pensyarah di Universiti al-Azhar, Mesir.
  • Dalam tulisannya, beliau telah memberi kupasan bahawa Islam ialah cara hidup yang menekankan kepentingan dunia dan akhirat, di samping mendorong umatnya menuju kejayaan.
  • Gerakan Wahabi di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang sama.

8. Kesedaran politik Serantau
  • Indonesia yg amat rapat dengan Tanah Melayu dari segi geografi dan budaya telah mempengaruhi gerakan nasionalisme di Tanah Melayu.
  • Hasil karya penulis dari Indonesia berkaitan nasionalisme telah menjadi bacaan masyarakat di Tanah Melayu terutama yang berpendidikan vernakular Melayu.
  • Idea kebebasan politik dan penentangan terhadap penjajahan dalam tulisan mereka dapat dihayati oleh masyarakat  tempatan.













GERAKAN ISLAH

  • Gerakan Islah – Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.
  • Tokoh pendorong gerakan ini – Sheikh Tahir Jalaludin, Syed Syeikh al-Hadi dan Dr. Burhanuddin al-Helmy.
  • Golongan ini dikenali sbg Kaum Muda.
  • Akhbar dan majalah seperti al-Imam, Neracha, Idaran Zaman dan Pengasuh menjadi medium untuk menyalurkan maklumat gerakan ini.

MATLAMAT PERJUANGAN GERAKAN ISLAH.

  • Menyampaikan idea dan menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia.
  • Gesaan untuk memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang Melayu.
  • Menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam.
  • Mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu.

PERKEMBANGAN GERAKAN ISLAH

  • Gerakan Kaum Muda ditentang oleh Kaum Tua yang terdiri daripada golongan alim ulama.
  • Gerakan Islah oleh kaum Muda bergerak dengan baik di Negeri-Negeri Selat sahaja.
  • Di negeri-negeri Melayu terdapat Undang-Undang yang menghalang pengaruh Kaum Muda.
  • Undang-undang ini tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah tanpa kebenaran Sultan.
  • Undang-undang juga tidak membenarkan risalah dan buku Kaum Muda di bawa masuk ke Negeri-Negeri Melayu.
  • Gerakan kaum Muda telah menubuhkan beberapa buah madrasah.
  • Di Madrasah diajar Pendidikan Fardu ain, Ilmu Hisab dan Bahasa Inggeris.
  • Madrasah memberi peluang pelajar perempuan untuk mendapat pendidikan.







AKHBAR MAJALAH DAN NOVEL : PENGERAK KESEDARAN KEBANGSAAN.

1. Nama-nama Akhbar

  • Warta Malaya
  • Lembaga Malaya
  • Majlis
  • Utusan Melayu
  • Warta Negara
  • Fajar Sarawak

2. Persoalan tentang Sosial/Pendidikan,
   ekonomi dan Politik yang di bangkitkan.

SOSIAL/PENDIDIKAN

  • Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu.
  • Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan.
  • Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif seperti memilih kerja.
  • Menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak.
  • Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan.
  • Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu.
  • Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki dengan memberikannya nilai ekonomi.
  • Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British.
  • Menyeru orang Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam.
  • Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu.

EKONOMI

  • Menggalakkan syarikat kerjasama.
  • Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana mengancam ekonomi tempatan.
  • Menggalakkan perniagaan dalam kalangan orang melayu.
  • Melarang orang Melayu daripada menjual tanah mereka.
  • Menyeru orang Melayu supaya berjimat cermat.
  • Meminta British mewujudkan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur.

POLITIK

  • Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu.
  • Mengkritik para pembesar dan Raja-Raja Melayu kerana tidak melaksanakan kepimpinan yang sewajarnya.
  • Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran.
  • Menuntut diadakan Malay Administrative Service (M.A.S) utk melindungi orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan.
  • Menyeru orang Melayu bersatu dalam satu pertubuhan kebangsaan.
  • Menentang tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan.

3. Nama-Nama Majalah

Majalah
Pengarang
  • Majalah Guru
Muhammad Dato’ Muda
Linggi.
Yusuf Ahmad
Mohd. Sidin Rashid
  • Pengasuh
Dato’ Nik Mohamad
  • Bulan Melayu
Zainon Sulaiman


4. Persoalan yang dibangkitkan.

  • MAJALAH GURU
    • Pendidikan anak-anak Melayu.
    • Perpaduan di kalangan org Melayu.
    • Semangat cinta akan negara dan menentang penjajahan.
    • Membaiki taraf hidup orang Melayu.
    • Memajukan bahasa dan sastera Melayu.
    • Perpaduan dikalangan guru sebagai pemimpin bahasa.


  • PENGASUH
  • Membincangkan soal pentafsiran Islam yg progresif bagi kemajuan ummah.
  • Menggalakkan pendidikan di kalangan orang Melayu.
  • Memperluas ilmu dalam semua bidang.
  • Memberikan pentafsiran kepada persoalan orang Islam.
  • Menggesa orang Melayu menjauhkan diri daripada sikap buruk.

  • BULAN MELAYU
  • Menggalakkan perpaduan di kalangan guru perempuan Melayu Johor.
  • Menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan.
  • Mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai-nilai Islam dan budaya Timur.
  • Menggalakkan wanita menjadi obor untuk memajukan bangsa.

5. Nama-Nama Novel

Novel
Pengarang
  • Keris Melaka
Ahmad Bakhtiar
  • Anak Mat Lela Gila
Ishak Haji Muhammad
  • Putera Gunung Tahan
Ishak haji Muhammad
  • Melor Kuala Lumpur
Harun Aminurrashid

6. Persoalan yang dibangkitkan.

  • Keris Melaka
  • Semangat perjuangan menentang penjajah Barat spt Portugis.
  • Menghargai sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka spt Hang Tuah.
  • Menggunakan sejarah sebagai inspirasi dan pedoman untuk mendorong semangat perjuangan bangsa bagi generasi muda.

  • Anak Mat Lela Gila
  • Semangat menentang penjajah oleh anak muda tempatan.
  • Menghargai warisan bangsa sendiri.
  • Mencintai tanah air.
  • Menolak kesenangan demi maruah bangsa.

  • Putera Gunung Tahan
  • Semangar wira pemuda tempatan dalam menjaga maruah bangsa.
  • Mencintai tanah air.
  • Berasa bangga dengan kebolehan sendiri.
  • Seorang gadis tempatan yg menolak cinta pegawai penjajah kerana tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa.

  • Melor Kuala Lumpur
  • Emansipasi atau kebebasan wanita dalam menentukan hala tuju kehidupannya.
  • Wanita yang mementingkan pendidikan moden untuk kebaikan dirinya.
  • Membuang pandangan negatif yg boleh menghalang kemajuan bangsa.






PERJUANGAN NASIONALISME OLEH PERSATUAN-PERSATUAN MELAYU

1. Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
  • Pengasas – Mohammad Eunos Abdullah, Tengku Kadir Ali dan Embok Suloh.
  • Didokong oleh golongan berpendidikan Inggeris.
  • Tujuan – menjaga kepentingan sosio ekonomi penduduk Melayu Singapura.
  • Mohammad Eunos Abdullah menjadi wakil KMS dalam pentadbiran British.
  • Kejayaan beliau termasuklah memperoleh sebuah kawasan penenpatan khas bagi org Melayu di Singapura.
  • Keberkesanan perjuangan KMS mendorong penubuhan cawangannya di Melaka, Pulau Pinang dan negeri Melayu yg lain.

2. Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
  • Dpimpin oleh cerdik pandai Pulau Pinang spt. S.M Zainal Abidin B.A.
  • Tujuan – menggalakkan ahli-ahlinya berkenal-kenal dan bertukar-tukar pendapat bagi memajukan diri sendiri dan bangsa.
  • Menggalakkan perpaduan dan persaudaraan di kalangan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu.

3. Persatuan Negeri
  • Ditubuhkan di negeri-negeri Melayu Bersekutu seperti di Perak (1937), Selangor (1938), Negeri Sembilan (1938) dan Pahang (1938).
  • Objektif – mengabungkan tenaga intelektual Melayu bagi membincangkan nasib orang Melayu dalam soal ekonomi, pendidikan dan perkhidmatan kerajaan.
  • Menggalakkan perpaduan di kalangan orang Melayu.

4. Persatuan di Sarawak
  • Persatuan Melayu Miri (1936) dan Persatuan Melayu Sarawak (1939).
  • Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak (1939). Diketuai oleh Datu Patinggi Abang Haji Abdillah.
  • Tujuan – mengeratkan perpaduan Melayu, menggalakkan pendidikan, menjaga budaya dan maruah bangsa serta menegakkan ajaran agama Islam.

5. Persatuan di Sabah
  • Terdapat cawangan Persatuan Sahabat Pena di Jesselton ( Kota Kinabalu), Labuan dan Tawau.
  • Anggotanya terdiri daripada peniaga kecil, pegawai kerajaan dan guru sekolah Melayu.
6. Kesatuan Melayu Muda (KMM)
  • Ditubuhkan pada 1939.
  • Pemimpinnya Ibrahim Haji Yaakob merupakan wartawan akhbar Majlis di Kuala Lumpur.
  • Objektif – menggalakkan perpaduan di kalangan pemuda Melayu dan meningkatkan tahap pendidikan orang Melayu.
  • Tujuan penubuhan KMM sebenarnya lebih bersifat politik.

PERKEMBANGAN KMM

  • KMM bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau British dari Tanah Melayu.
  • Menjadi propaganda Jepun dengan membeli Warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti-British.
  • Mengelilingi Tanah Melayu untuk mencari sokongan.
  • Maahad II Ihya Assyariff di Gunung Semanggol Perak menjadi penyokong KMM dengan menyediakan kader-kader yg dikenali sebagai tentera semut untuk menentang British.
  • Ibrahim Haji Yaakob, Ishak Haji Muhammad dan lebih kurang 150 orang penyokong KMM ditangkap oleh British pada 1941 dan mereka di penjarakan di Changi Singapura.

7. Kongres Melayu 1939 dan 1940.
  • Membincang kemunduran orang Melayu dalam Pendidikan dan layanan pilih kasih British terhadap anak negeri.
  • Disokong oleh golongan intelek dan akhbar-akhbar Melayu.
  • Resolusi kongres – mengambarkan perpaduan Melayu untuk mengatasi permasalahan sosio ekonomi dan politik mereka yg lemah.
  • Akhirnya org Melayu dapat mengatasi perasaan kenegerian yg memisahkan mereka selama ini.


GERAKAN NASIONALISME SEMASA PENDUDUKAN JEPUN

  • Jepun menjalankan dasar pemerintahan ketenteraan.
  • Menyekat kebebasan bersuara penduduk Tanah Melayu.
  • Hanya memberi kebebasan kepada pertubuhan yg menyokongnya.


Dasar Pemerintahan Jepun di Tanah Melayu.
  • Mengharamkan penerbitan semua akhbar.
  • Menukar nama akhbar tempatan kepada nama Jepun. Cth Malai Shimbun untuk Utusan Melayu.
  • Semua Sekolah menggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa pengantar.
  • Nilai budaya Jepun diperkenalkan.

Pertubuhan-Pertubuhan yg Muncul semasa Pendudukan Jepun Di Tanah Melayu

1. Barisan Pemuda di Perak
  • Ditubuhkan oleh Ahmad Boestamam
  • Menyatukan pemuda-pemuda Melayu
  • Mereka dilatih sebagai tentera sukarela Jepun.

2. Malayan People Anti-Japanese Army (MPAJA)
  • Ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya (PKM) utk menentang Jepun.
  • Disokong oleh British dengan memberi bantuan senjata.
  • Pasukan Bintang Tiga juga ditubuhkan dengan ahlinya terdiri daripada org Melayu, Cina dan India.

3. Force 136
  • Terdiri daripada pegawai-pegawai tadbir Melayu yg bekerjasama dengan British.
  • Bergerak secara gerila di hutan dan aktif di Kedah, Johor dan Pahang.

4. Pasukan Wataniah Pahang
  • Pasukan sukarela menentang Jepun
  • Terdiri daripada guru, pegawai tadbir kerajaan dan org kampung.

5. Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS)
  • Ibrahim Yaakob meminta Jepun memberi kemerdekaan kepada Tanah melayu bersama-sama Indonesia.
  • Sesuai dgn matlamat asal KMM utk menubuhkan Melayu Raya atau Indonesia Raya.
  • KRIS ditubuhkan sebagai badan utk melaksanakan tugas tersebut. Kongres pemuda KRIS di Kuala Lumpur diadakan bagi membincangkan kemerdekaan dengan Indonesia.
  • Indonesia mengisytiharkan kemerdekaan pada 17 Ogos 1945 tetapi kerana kekalahan Jepun yg mendadak menyebabkan Presiden Soekarno telah mengisytiharkan kemerdekannya lebih awal pada 15 Ogos 1945.
  • Dengan itu kemerdekaan di bawah Indonesia dalam gagasan Melayu Raya atau Indonesia Raya telah gagal.
  • British kembali menguasai Tanah Melayu pada September 1945.

BAB 3 – KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA
DAN BANGSA

CIRI-CIRI NEGARA DAN BANGSA

1. Negara
  • Negara – wilayah yg mempunyai penduduk, sempadan dan pemerintahan yg berwibawa.
  • Malaysia terdiri daripada Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

2. Bangsa
  • Merujuk kepada sekumpulan manusia yg mendiami sesebuah wilayah.
  • Mempunyai persamaan dari segi bahasa, adat resam, kesenian dan pengalaman sejarah.

3. Kerajaan
  • Institusi pemerintah yang bertanggungjawab menggubal dan melaksanakan dasar sesebuah negara.
  • Kerajaan juga bertindak sebagai pengaman dan penentu arah kehidupan masyarakat sesebuah negara.
  • Kerajaan di negara kita merujuk kepada tiga badan dalam pemerintahan iaitu Badan Perundangan, Badan Pelaksana dan Badan Kehakiman.

4. Perlembagaan
  • Peraturan tertinggi sama ada bertulis atau tidak bertulis yg menjadi rujukan dan panduan bagi mentadbir dan memerintah sesebuah negara.
  • Perlembagaan bertujuan memberikan jaminan perlindungan kepada rakyat negara ini.

CIRI-CIRI NEGARA DAN BANGSA DALAM KESULTANAN MELAYU MELAKA

1. Wilayah Pengaruh
  • Wilayah - Kawasan tempat tinggal rakyat dan sempadannya yang diterima umum.
  • Wilayah Pengaruh – kawasan yg rakyatnya menerima dan memperakui pemerintahan seorang raja.
  • Empayar Kesultanan Melayu Melaka meliputi keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu dan seluruh Timur Sumatera.

2. Kedaulatan
  • Kekuasaan tertinggi terhadap rakyat sesebuah wilayah dan kekuasaan ini tidak boleh dihadkan oleh mana-mana pihak.
  • Kedaulatan juga merujuk kepada kekuasaan yg dimiliki untuk menggubal dan menguatkuasakan undang-undang.
  • Kedaulatan memastikan sesebuah negara itu bebas daripada campur tangan, paksaan, taklukan atau penjajahan kuasa asing.

3. Lambang-lambang
  • Lambang Negara – Simbol atau tanda yg mempunyai ientiti sesebuah negara.
  • Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan lambang penyatuan negara dan bangsa.
  • Sistem pemerintahan beraja, adat istiadat Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam merupakan warisan yang dikekalkan sejak Kesultanan Melayu Melaka.
  • Kebesaran sultan dan Kesultanan Melayu Melaka juga dilambangkan dengan alat regalia, nobat, warna, bahasa, undang-undang, protokol dan adat istiadat istana.

4. Keunggulan Undang-Undang
  • Undang-undang dicipta untuk memelihara keamanan dan melindungi rakyat.
  • Keunggulan undang-undang menentukan struktur kerajaan, kehakiman, bahasa, agama dan kerakyatan diterima oleh masyarakat.
  • Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka terdapat dua sumber undang-undang bertulis iaitu Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka.
  • Hukum Kanun Melaka – mengandungi 44 fasal yg menyentuh bidang kuasa raja dan pembesar serta pantang larang di kalangan masyarakat.
  • Hukum Kanun Melaka turut menyatakan hukuman terhadap kesalahan jenayah awam dan undang-undang keluarga.
  • Undang-Undang Laut Melaka – berkaitan tatacara pelayaran di laut seperti tanggungjawab pengawal kapal, atur cara pelayaran, perniagaan, bidang kuasa nakhoda kapal dan hukuman bagi kesalahan jenayah.

5. Rakyat
  • Seluruh penduduk bagi sesebuah wilayah dan mereka ini terikat kepada undang-undang dan peraturan yang dikuatkuasakan dalam wilayah tersebut.
  • Sebagai tanda ketaatan , rakyat sedia mempertahankan negara, menghadiri adat istiadat kerajaan, mengadakan gotong royong dan kerahan tenaga.

6. Kerajaan
  • Badan yang diberikan kuasa untuk menguruskan pentadbiran, menjaga keamanan, mempertahankan kedaulatan negara dan menjalin hubungan diplomatik dengan negara lain.
  • Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, Raja atau Sultan merupakan pemerintah tertinggi yg dibantu oleh Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung dan Laksamana.

UNDANG-UNDANG TUBUH KERAJAAN JOHOR.

1. Latar Belakang
  • Diperkenalkan oleh Sultan Abu Bakar.
  • Dikuatkuasakan pada tahun 1895.

2. Kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan
   Johor.
  • Keturunan Sultan sebagai pewaris takhta
  • Pengiktirafan orang Melayu sebagai rakyat Johor.
  • Agama Islam sebagai agama negeri.
  • Raja hendaklah berbangsa Melayu
  • Lelaki
  • Beragama Islam
  • Merupakan waris pemerintah Johor
  • Raja, Menteri dan Jemaah Pangkuan Negeri dilarang menyerahkan negeri kepada kuasa atau kerajaan lain.
  • Raja berhak memilih menteri Besar.
  • Naib menteri Besar ditentukan oleh Jemaah Menteri dengan perkenan Raja.

3. Majlis Mesyuarat Kerajaan dibahagikan kepada
  dua iaitu Majlis Negeri dan Jemaah Menteri.

4. Majlis Negeri – mempunyai kuasa perundangan
   dan Jemaah Menteri – mempunyai kuasa
   pelaksanaan.

5. Majlis Negeri dipengerusikan oleh Menteri Besar
   sebagai Yang Dipertua dan berfungsi membantu
   raja dan Jemaah Menteri mentadbir negeri dan
   rakyat.

6. Jemaah Menteri teriri daripada 8 hingga 12 org
   pegawai kanan kerajaan yg menjadi anggota
   Majlis Negeri. Mereka berbangsa Melayu,
   beragama Isalam dan merupakan rakyat Johor.

7. Pengisytiharan Undang-Undang Tubuh Kerajaan
   Johor berjaya memantapkan sistem pentadbiran
   Johor bagi menghalang rancangan British
   menguasai negeri Johor.

SISTEM JEMAAH MENTERI DI KELANTAN

1. Latar belakang
  • Sistem jemaah Menteri di Kelantan telah diamalkan sejak pemerintahan Sultan Muhammad 1 (1801-1836).
  • Sultan Muhammad II (1836-1886) membentuk Sistem Jemaah Menteri bagi melicinkan pentadbiran dan pemerintahan kelantan.
  • Sultan Muhammad II telah menyingkirkan kerabat diraja yang terlibat dalam pertikaian merebut kuasa dan menggantikannya dengan golongan pembesar yang bergelar Nik dan Wan.

2. Struktur Sistem Jemaah menteri Kelantan.

  • Jemaah Penasihat Raja – Menguruskan perkara dan urusan penting yang bukan rahsia.
  • Jemaah Menteri Istana – Menguruskan istiadat diraja dan istiadat rasmi di seluruh negeri kelantan.
  • Jemaah Menteri Keadilan dan kehakiman – Mengendalikan urusan penting tentang keadilan dan kehakiman.
  • Jemaah Menteri Dalam Negeri – Menjaga keamanan Negeri.
  • Jemaah Menteri Luar – Menguruskan dasar dan hal ehwal luar negeri.
  • Jemaah Menteri Perbendaharaan – Mengendalikan harta benda dan hasil mahsul.
  • Jemaah Menteri Peperangan – Menguruskan pertahanan dan keamanan negeri.
  • Jemaah Menteri Pentadbiran dan Pengimarahan Negeri – Menguruskan kemajuan dan pembangunan negeri.

UNDANG-UNDANG TUBUH KERAJAAN TERENGGANU

1. Latar Belakang
  • Pada 1911, Sultan Zainal Abidin III meluluskan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Terengganu.
  • Dikenali juga sbg Ittiqan-Il muluk bi-tadil il-suluk bermaksud keyakinan kepada pemerintah yg berdasarkan keadilan.
  • Tujuan – untuk menghalang British yg sedang berusaha meluaskan kuasanya di Terengganu.

2. Kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan
   Terengganu.
  • Pemerintahan beraja bercorak raja berperlembagaan.
  • Pemerintah Terengganu mesti beragama Islam.
  • Berbangsa Melayu.
  • Lelaki.
  • Merupakan waris Sultan yg memerintah Terengganu.

3. Sultan dibantu oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan
   dan Jemaah Menteri.

4. Menteri yang menganggotai Mesyuarat Kerajaan
   mestilah beragama Islam, berbangsa Melayu,
   rakyat Terengganu serta mengaku taat setia
   kepada sultan dan kerajaan.

5. Majlis Mesyuarat kerajaan diketuai oleh Menteri
   Besar yg dilantik oleh Sultan.

6. Jemaah menteri berhak memilih Naib Menteri
   Besar setelah diperkenankan oleh Sultan.

7. Ahli Mesyaurat kerajaan bertanggungjawab
   membantu Sultan dan Jemaah Menteri untuk
   mentadbir negeri, menggubal undang-undang dan
   peraturan negeri, menjaga kebajikan rakyat,  
   menjaga keamanan negeri dan menjalinkan
   hubungan dengan negeri lain.

8. Waris sultan atau menteri dilarang mengkhianati
   pemerintah negeri dan ditegah menyerahkan
   negeri kepada kuasa lain.

UNDANG-UNDANG TUBUH KERAJAAN TERENGGANU MENGANDUNGI FASAL BERIKUT
  • Perlantikan Raja
  • Syarat menjadi Raja
  • Waris takhta
  • Tertib Raja
  • Zuriat Sultan
  • Raja yang belum cukup umur.
  • Tegahan kepada raja
  • Sara hidup kerabat iraja
  • Menteri
  • Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
  • Tanggungjawab pembesar
  • Kedudukan Agama Islam
  • Ketaatan kepada pemerintah
  • Kesalahan khianat kepada negeri
  • Pemilihan Menteri Besar dan Naib Menteri Besar
  • Kepentingan dan agenda mesyuarat kerajaan
  • Mengadakan perjanjian
  • Hubungan kerajaan denga kerajaan lain.


NEGERI SEMBILAN – PRINSIP DEMOKRASI DAN KONSEP PERSEKUTUAN.

1. Latar Belakang
  • Negeri Sembilan teriri drpd  9 buah negeri iaitu Sungai Ujong, Rembau, Johol, Jelebu, Jempol, Seri Menanti, Inas, Terachi dan Gunung Pasir.
  • Paa abad ke 18, Negeri Sembilan mempunyai rajanya sendiri iaitu Raja Melewar dengan gelaran Yamtuan Besar.
  • Negeri Sembilan merupakan negeri Melayu pertama yg bentuknya mirip persekutuan sebelum terbentuknya Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
  • Negeri Sembilan mengamalkan sistem pemerintahan berasarkan Adat Pepatih iaitu kedaulatan berada ditangan rakyat.
  • Mengikut hieraki Adat Pepatih, perlantikan pemimpin dibuat daripada peringkat paling bawah iaitu Anak Buah, diikuti oleh Buapak, Lembaga dan Undang yg kemudiannya melantik Yang Dipertuan Besar.

UNSUR DEMOKRASI DLM SISTEM PEMILIHAN PEMIMPIN DI NEGERI SEMBILAN.
  • Negeri Sembilan dibahagikan kepada 4 daerah atau jajahan yang disebut luak.
  • Empat luak utama ialah Rembau, Sungai Ujong, Jelebu dan Johol.
  • Ketua setiap luak ialah Undang dan mereka dipilih oleh Lembaga.
  • Undang dipertanggungjawabkan melantik Yang Dipertuan Besar.
  • Lembaga pula dipilih oleh Buapak.
  • Lembaga merupakan ketua suku dan bertanggungjawab terhadap suku masing-masing.
  • Buapak merupakan Ketua Perut.
  • Setiap anggota Perut dikenali sebagai Anak Buah.
  • Buapak menjadi tempat rujukan bagi setiap masalah khususnya yg berkaitan dgn adat.
  • Sistem ini tidak mengamalkan kuasa mutlak tetapi mengagihkan kuasa kepada indiviu mengikut peringkat.









No comments:

Post a Comment

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

  TAZKIRAH PAGI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ ال...