Monday 30 July 2012

Sesi kaunselingku...hari ni


BARU- baru ini, guru yang saya suka memarahi saya di depan pelajar lain kerana tidak dapat menjawab soalan yang ditanya. Saya rasa sangat sedih dan benci kerana bukan saya tidak mahu menjawab soalan itu, tapi memang tidak tahu jawapannya.
Selalunya dia tidak pernah memarahi saya kerana dia seorang guru yang baik.
Tapi apabila saya dimarahinya, saya menjadi tawar hati untuk belajar.

cikgu pin saya ingin tahu, adakah dia sudah tidak suka kepada saya? Adakah guru marah anak murid kerana mereka ambil berat? 
klienku



MENJADI seorang guru memang besar cabarannya. Berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar mendedahkan guru kepada pelbagai tekanan. Psikologi seorang guru perlu kuat kerana tugas guru banyak berhadapan dengan emosi. Guru baik ialah guru yang dapat mengawal emosi apabila berhadapan dengan tekanan berbeza.
Selain itu, peranan guru sebagai tunjang utama dalam memperkasa dan memajukan bidang pendidikan di negara ini sememangnya nyata.

Peranan guru bukan saja sebagai penyampai ilmu, malah sebagai jurutera sosial, penyubur perpaduan, pencorak minda dan pembangun sahsiah. Guru juga agen perubahan. Guru mendidik anak-anak bangsa, seperti adik yang amat memerlukan ilmu bagi memajukan diri, agama, bangsa dan negara. Guru bertindak sebagai pencetus dan penggerak kepada proses transformasi sistem pendidikan negara
saya lihat, perbuatan guru memarahi Man(bukan nama sebenar) bukan kerana dia tidak suka kepada Man, tapi lebih kepada keinginan beliau agar adik dapat menguasai pelajaran yang diajar. Sikap ini menunjukkan guru Man memang mengambil berat. Tiada guru yang suka melihat anak muridnya gagal dalam hidup. Bersifat tawar hati untuk belajar akibat dimarah hanya akan memberi kesan negatif kepada pembelajaran Man. Jadikan peristiwa dimarah guru itu sebagai motivasi untuk Man lebih bersungguh-sungguh dalam pelajaran.

No comments:

Post a Comment

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

  TAZKIRAH PAGI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ ال...