SEKOLAH MENENGAH TEKNIK TERENGGANU
JALAN LAPANGAN TERBANG
21300 KUALA NERUS
UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING
DISEDIAKAN OLEH :
Cr.
MOHD ARIFFIN BIN ABDULLAH kb 04106 (P.A )
Cr.
WAN NORHIDAYAH BT WAN ABDULLAH
PERSONEL pengurusan dan pentadbiran
UNIT
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
SM TEKNIK
TERENGGANU,
JALAN
LAPANGAN TERBANG
21300 KUALA
NERUS,
TERENGGANU
PENGERUSI
CIKGU IBRAHIM BIN ISMAIL
(PENGETUA)
TIMBALAN PENGERUSI
PN. SAMIHAH
BT SALLEH (PK HEM)
PENYELARAS
PN WAN
NORHIDAYAH BT WAN ABDULLAH
SETIAUSAHA
Cr EN MOHD
ARIFFIN BIN ABDULLAH
JAWATANKUASA INDUK
CG
ROSLAN GURU KANAN BIDANG BAHASA
GURU KANAN BIDANG SAINS & MATEMATIK
PN AZMAH GURU KANAN BIDANG KEMANUSIAAN
EN
PAUZI ANUWAR BIN MUDA GURU KANAN BIDANG
TEKNIK & VOKASIONAL
KETUA PANITIA MATA PELAJARAN
GURU PENYELARAS TINGKATAN 4 DAN 5
WAKIL PIBG
AHLI JAWATANKUASA
CG. MOHD
HUSMADI BIN HUSSIN
CG AZHAR
VISI,MISI
DAN FALSAFAH
PERKHIDMATAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA
VISI
MEWUJUDKAN IKLIM PENDIDIKAN YANG
KONDUSIF, TERAPUTIK DAN EFEKTIF DARI ASPEK FIZIKAL, PERHUBUNGAN DAN PENGURUSAN
BERTERASKAN KONSEP PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING BERKUALITI SECARA
MENYELURUH DAN BERKESAN DEMI KECEMERLANGAN PELAJAR DAN SEKOLAH
MISI
DENGAN PENUH RASA TANGGUNGJAWAB
DAN BERSUNGGUH-SUNGGUH MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN MENOLONG BANTU PELAJAR DARI
ASPEK PENGAYAAN, PERKEMBANGAN, PENCEGAHAN DAN PEMULIHAN UNTUK MEMPERTINGKATKAN
PENGETAHUAN, KETERAMPILAN DAN KONSEP KENDIRI POSITIF YANG PERLU DALAM
MELAHIRKAN MASYARAKAT MADANI MELALUI PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG
BERKESAN, BERAMANAH BERTERASKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
FALSAFAH
BAHAWASANYA SETIAP PELAJAR
MEMPUNYAI POTENSI YANG BOLEH DIGEMBELENGKAN SECARA OPTIMUM MENERUSI PENGURUSAN
MENYELURUH PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG CEKAP , BERKESAN
BERAMANAH BERTERASKAN SUMBER DALAMAN DAN LUARAN BAGI MELAHIRKAN PELAJAR YANG
SEIMBANG DARI ASPEK INTELEKTUAL, JASMANI, EMOSI DAN ROHANI SERTA BERIMAN DAN
BERAMAL SOLEH.
VISI, MISI DAN FALSAFAH HAL EHWAL MURID
SM TEKNIK TERENGGANU
VISI
PERKHIDMATAN UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
MENJADI PENERAJU UTAMA DALAM MEWUJUDKAN SUASANA YANG
TERAPUTIK DAN KONDUSIF
DI SEKOLAH MENENGAH TEKNIK MENJELANG TAHUN 2028
MISI
SENTIASA BERUSAHA MEWUJUDKAN IKLIM SEKOLAH YANG
KONDUSIF BAGI MELAHIRKAN INSAN KALMIL YANG CEMERLANG AKADEMIK, KOKURIKULUM,
BERSAHSIAH UNGGUL, KREATIF, INOVATIF DAN DINAMIK MELALUI PEMUAFAKATAN BESTARI.
PERKHIDMATAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING SMTT 2024
VISI
UNIT BIMBINGAN
DAN KAUNSELING MENJADI PENERAJU UTAMA DALAM MEWUJUDKAN SUASANA YANG TERAPUTIK
DAN KONDUSIF DI SEKOLAH UNTUK MELAHIRKAN MODAL INSAN CEMERLANG MENJELANG 2015
MISI
UNTUK
MEREALISASIKAN VISI, KAMI AKAN MISI BERIKUT DILAKSANAKAN DENGAN JAYANYA :
·
MENYEDIAKAN PENGURUSAN PERKHIDMATAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG BERKESAN.
·
MELAHIRKAN PELAJAR YANG MEMPUNYAI
KEPINTARAN EMOSI (EQ) YANG TINGGI DAN BERAKHLAK MULIA.
·
MEWUJUDKAN SUASANA PEMBELAJARAN YANG
MEMBERANGSANGKAN MELALUI PROGRAM BIMBINGAN DAN KAUNSELING.
·
MEMBERIKAN PENDIDIKAN KERJAYA BERSEPADU
KEPADA PELAJAR.
·
MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DAN
BERKUALITI KEPEMIMPINAN DI KALANGAN PELAJAR.
·
MENOLONG DAN MEMBANTU PELAJAR MENGEMBANG
SERTA MEMULIH SAHSIAH DAN KETRAMPILAN DIRI.
·
MEMPERTINGKATKAN PENGETAHUAN DAN
KECENDERUNGAN PELAJAR DALAM AKADEMIK DAN KO KURIKULUM.
·
MENYEDIAKAN PRASARANA BILIK YANG
KONDUSIF.
·
MEWUJUDKAN HUBUNGAN ERAT DENGAN KOMUNITI
SETEMPAT.
PIAGAM PELANGGAN
KAMI WARGA UNIT
BIMBINGAN DAN KAUNSELING SMTT
BERUSAHA SEDAYA
UPAYA BAGI :
·
MEMASTIKAN SETIAP
PERKHIDMATAN YANG DIBERI BERKUALITI, TERBAIK DAN MENEPATI KEPERLUAN DAN
KEHENDAK PELANGGAN.
·
BERKHIDMAT DENGAN
CEKAP, RESPONSIF, AMANAH DAN BIJAKSANA DALAM JANGKAMASA YANG DITETAPKAN.
·
MEMBERI LAYANAN
MESRA, TERBUKA, BEREMPATI DAN SENTIASA SEDIA MENDENGAR.
·
MENYEDIAKAN KEMUDAHAN
MEMPERTINGKATKAN DIRI KE ARAH KECEMERLANGAN SAHSIAH DAN AKADEMIK.
·
MEMBERI PERTOLONGAN
YANG DAPAT MEMBANGUNKAN KENDIRI INSAN BAGI MENJAMIN MASA DEPAN KE ARAH
PENGISIAN FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA DAN WAWASAN 2020.
·
MEMATUHI KOD ETIKA
GURU KAUNSELING SEKOLAH DAN TATASUSILA PROFESION PERGURUAN MALAYSIA.
OBJEKTIF
PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
·
MEMBERI PERKHIDMATAN
PENYUBURAN ATAU PENGEMBANGAN YANG MELIPUTI SEMUA ASPEK PERKEMBANGAN DIRI PELAJAR.
·
DENGAN MENYEDIAKAN
PELUANG KEMUDAHAN DAN PENGALAMAN SELARAS DENGAN PERINGKAT UMUR, TAHAP KEMAMPUAN
SERTA POTENSI PELAJAR.
·
MEMBERIKAN
PERKHIDMATAN PENCEGAHAN IAITU MENGHINDARKAN PELAJAR DARIPADA TERLIBAT DALAM
SALAH LAKU, TIDAK BERDISIPLIN, VANDALISME, PENYALAHGUNAAN DADAH, MEROKOK, MINUM
ARAK, PERAS UGUT DAN LAIN-LAIN.
PERANCANGAN STRATEGIK
1.0 ANALISIS
SWOT
(STRENGTH,
WEAKNESS, OPPORTUNITIES, THEARTS)
Kekuatan (Strength – S) |
Kelemahan (Weakness-W) |
S1 Mempunyai guru kaunseling yang memenuhi kuota dan berkelayakan. S2 Guru kaunseling telah berdaftar dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. S3 Mempunyai kaunselor pelajar yang berpengalaman melebihi 10 tahun. S4 Mahir serta cekap dalam aspek pengurusan dan pentadbiran dalam pengendalian perkhidmatan kaunseling dan penganjuran program/kursus/bengkel motivasi
dan pembangunan personal pelajar. |
W1 Kuota kaunselor mengikut gender tidak seimbang dengan keperluan pelajar di sekolah ini. W2 Peralatan dan kemudahan untuk urusan kerja pentadbiran dan pengurusan unit tidak menepati keperluan. Contoh : Kemudahan ICT yang tidak efektif, prasarana yang
tidak kondusif. W3 Sistem fail, rekod serta dokumentasi masih tidak dapat dilaksnakan dengan sempurna. |
Peluang ( Oppotunities – O) |
Ancaman/Cabaran ( Threats –
T) |
O1 Pelajar telah mengenali dan memahami fungsi UBK melalui program outreach. O2 Kumpulan Pembimbing Rakan Sebaya terlatih membantu UBK dalam penyebaran maklumat mengenai bimbingan dan kaunseling serta program yang dijalankan. O3 Kerjasama dan komitmen yang baik dengan komuniti luar seperti PIBG, agensi-agensi kerajaan dan swasta, NGO, Majlis Perwakilan pelajar universii dan kolej, IPTA dan IPTS. O4 Kesepaduan dan kerjasama antara kaunselor dengan guru-guru dan kakitangan sekolah amat menggalakkan. |
T1 Segentir pelajar dan guru salah konsep terhadap perkhidmatan bimbingan kaunseling di sekolah. T2 Menggunakan perkhidmatan kaunseling sebagai alasan ponteng kelas dan masalah disiplin. T3 Gejala sosial yang menular di kalangan pelajar sekolah sukar dibendung. T4 Bidang kuasa kaunselor pelajar terhad di sekolah sahaja untuk sebarang tindakan yang mengancam keselamatan dan kebajikan pelajar berkaitan isu sensitif seperti moral, sosial, jenayah, agama, politik dan sebagainya. |
2.0 MENGENAL PASTI ISU-ISU
DAN STRATEGI
Bidang |
Isu Strategi |
Matlamat Strategi |
Sasaran |
Bimbingan
dan Kaunseling |
Ketidakseimbangan
pembangunan diri pelajar dari aspek emosi dan spritual berbanding pencapaian
akademik. |
Menambah
nilai dalaman diri pelajar |
Khusus
: Kumpulan
pelajar yang dirujuk masalah disiplin bagi tujuan pencegahan dan pemulihan ke
agensi dan badan tertentu. Contoh Jabatan Kebajikan Masyarakat. Umum
: Semua
pelajar bagi tujuan pencegahan gejala negatif dan peningkatan jati diri. |
3.0 OBJEKTIF
OBJEKTIF JANGKA PENDEK
Mencapai
komitmen 100% pelajar dan ibu bapa dalam setiap program yang telah dirancang
khusus bagi kumpulan plajar terlibat masalah pergaulan bebas disamping
memperolehi pencapaian optimum dalam akademik.
OBJEKTIF JANGKA PANJANG
Pelajar
dapat bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami
pada masa kini dan akan datang.
4.0 STRATEGIK
MATLAMAT/OBJEKTIF : Pelajar dapat
bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami pada
masa kini dan akan datang.
SWOT MATRIKS |
Kekuatan (Strength – S) S1 Mempunyai guru kaunseling yang memenuhi
kuota dan berkelayakan. S2 Guru kaunseling telah berdaftar dengan
Lembaga Kaunselor Malaysia. S3 Mempunyai kaunselor pelajar yang
berpengalaman melebihi 10 tahun. S4 Mahir serta cekap dalam aspek pengurusan dan pentadbiran dalam pengendalian perkhidmatan
kaunseling dan penganjuran program/kursus/ bengkel motivasi dan pembangunan
personal pelajar. |
Kelemahan (Weakness-W) W1 Kuota kaunselor mengikut gender tidak seimbang dengan keperluan pelajar di
sekolah ini. W2 Peralatan dan kemudahan untuk urusan kerja
pentadbiran dan pengurusan unit tidak menepati keperluan. Contoh : Kemudahan ICT
yang tidak efektif, prasarana yang tidak kondusif. W3 Sistem fail, rekod serta dokumentasi masih
tidak dapat dilaksnakan dengan sempurna. |
Peluang ( Oppotunities – O) O1 Pelajar telah mengenali dan memahami
fungsi UBK melalui program outreach. O2 Kumpulan Pembimbing Rakan Sebaya membantu
UBK dalam penyebaran maklumat mengenai bimbingan dan kaunseling serta program
yang dijalankan. O3 Kerjasama dan komitmen yang baik dengan
komuniti luar seperti PIBG,
agensi-agensi kerajaan dan swasta,
NGO, Majlis Perwakilan pelajar universii dan kolej, IPTA dan IPTS. O4 Kesepaduan dan kerjasama antara kaunselor
dengan guru-guru dan kakitangan sekolah amat menggalakkan. |
STRATEGI KP (SO) S1 S2 S3 O1 O2 Memantapkan pekhidmatan
UBK ke peringkat sekolah dan networking dengan UBK sekolsh lsin melalui
program pembangunan pelajar secara kerjasama. S4 O3 O4 Menganjurkan
program-program pembangunan insan di peringkat daerah. |
STRATEGI LP (WO) W1 O1 O3 O4 Mendapatkan bantuan pihak
agensi luar untuk menjalankan program pemulihan dan pencegahan bagi pelajar
lelaki bemasalah. Khidmat konsultasi kepada
guru dan PRS lelaki bagi mendekati dan membimbing pelajar lelaki. W2 O2 O3 O4 Mendapatkan tajaan
daripada agensi luar bagi tujuan menaiktaraf keperluan ICT bilik kaunseling. |
Ancaman/Cabaran ( Threats – T) T1 Segentir pelajar dan guru salah konsep
terhadap perkhidmatan bimbingan
kaunseling di sekolah. T2 Menggunakan perkhidmatan kaunseling
sebagai alasan ponteng kelas dan masalah disiplin. T3 Gejala sosial yang menular di kalangan
pelajar sekolah sukar ditangani. T4 Bidang kuasa kaunselor pelajar terhad di
sekolah sahaja untuk sebarang tindakan yang mengancam keselamatan dan
kebajikan pelajar berkaitan isu sensitif seperti moral, sosial, jenayah,
agama, politik dan sebagainya. |
STRATEGI KA (ST) S1 S2 T1 Memastikan setiap pelajar
berpeluang menjalani sekurng-kurangnya sekali sesi kaunseling individu atau
kaunseling kelompok. S3 T3 Menjalankan program
kaunselingberfokus kepada kumpulan pelajar yag dkenalpasti bermasalah sosial. S4 T4 Kosultasi kepada ibubapa
dan penjaga pelajar bagi kes terbabit. Meemput akil agensi luar
menyebarkan maklumat kepada pelajar dan ibu bapa dan penjaga. |
STRATEGI LA (WT) W1 T2 Menjalankan kaunseling
berfokus dengan menggunakan khidmat PRS dan juga guru-guru lain disekolah
ini. W1 T3 T4 Menganjurkan
program-program bagi pelajar bermasalah yang dikendalikan khas oleh pihak
tertentu seperti PDRM, JKM, AADK dan sebagainya. W2 W3 T1 T2 Memantapkan sistem rekod
perkhidmatan UBK bagi mengesan dan merekod data-data pelajar yang bermasalah. |
5.0 ANALISA CADANGAN STRATEGIK
ISU STRATEGI |
STRATEGI YANG DICADANGKAN |
PELAN TAKTIKAL |
FAKTA MENYOKONG |
HALANGAN |
PENDORONG |
Peningkatan
kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng disepanjang persekolahan. |
Membimbing
pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah
laku positif |
Program
intervensi dan motivasi. |
Terdapat
modul motivasi peningkatan sahsiah diri |
Perancangan program tertunda dengan program yang
terbit secara ad hoc dari jabatan dan kesesuaian masa kumpulan
sasaran. |
Sokongan penuh daripada pihak pentadbir serta JK Bimbingan
dan Kaunseling serta semua guru SMKTL |
Program
Kaunseling berfokus untuk pelajar yang bermasalah. |
Sokongan
pakar daripada agensi luar menyampaikan input kepada pelajar |
||||
Bimbingan
intervensi bagi individu kelompok. |
Jadual
berkala bagi program mingguan kumpulan pelajar tertentu. |
||||
Penyebaran
maklumat yang terkini dan secara berkala ke setiap kelas. |
Himpunan bahan-bahan bacaan tambahan dari PSS mahupun
sumbangan dari pelbagai agensi yang berkaitan. |
||||
Peningkatan pencapaian peperiksaan tahun terdahulu
memerlukan pencapaian lebih baik pada tahun ini. |
100% pencapaian optimum lulus pada semua peringkat. |
Program Kecemerlangan Akademik |
Sokongan daripada pentadbir dan bantuan pihak luar
bagi membantu pengekalan kecemerlangan pelajar di tahun peperiksaan. |
6.0 PELAN STRATEGIK
6.1 PROGRAM
PENCEGAHAN DAN MOTIVASI
ISU STRATEGIK |
Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial
pelajar khususnya aktiviti ponteng ,buli serta penggunaan vape disepanjang
persekolahan. |
MATLAMAT STRATEGIK |
Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial
tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif. |
INDIKATOR PRESTASI DAN
SASARAN (Jangka panjang) |
100% pelajar SMKTL mendapatkan khidmat kaunseling
daripada kaunselor sekolah. 100% pelajar yang terlibat dalam program
kaunseling berfokus menyertai |
SASARAN |
Pelajar, guru dan ibu bapa dan penjaga |
OBJEKTIF |
Objektif jangka pendek: Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam
setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar terlibat
masalah masalah ponteng. Objektif jangka panjang: Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam
menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang. |
STRATEGI (1) |
Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial
tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif. Program Serik Ponteng Modul Guru Penyayang |
6.2 PROGRAM
KAUNSELING BERFOKUS (SAHSIAH)
ISU STRATEGIK |
Peningkatan
kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng ,buli
dan penggunaan vape disepanjang
persekolahan. |
MATLAMAT STRATEGIK |
Membimbing
pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah
laku positif. |
INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka
panjang) |
100%
pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling daripada kaunselor sekolah. |
SASARAN |
Isu
ponteng 40 orang pelajar ( 20 orang pelajar perempuan dan 20 orang pelajar
lelaki) Isu
buli 40 pelajar lelaki Isu
vape -40 pelajar lelaki |
OBJEKTIF |
Objektif
jangka pendek Pelajar
mendapat input penilaian kendiri dan menjadi indikator untuk lebih asertif
terhadap diri sendiri. Objektif
jangka panjang Bimbingan
dan latihan yang diberikan meningkatkan keyakinan kendiri pelajar agar
membentuk peribadi yang mulia. |
STRATEGI (1) |
Kem
Pemantapan Sahsiah MYsera Bimbingan
individu dan kelompok |
6.3 PROGRAM
PENCEGAHAN MELALUI SUMBER INFO
ISU STRATEGIK |
Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial
pelajar khususnya aktiviti ponteng, buli serta penggunaan vape disepanjang persekolahan. |
MATLAMAT STRATEGIK |
Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial
tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif. |
INDIKATOR PRESTASI DAN
SASARAN (Jangka panjang) |
100% pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling
daripada kaunselor sekolah serta melalui program kaunseling yang telah
dirancang. |
SASARAN |
Pelajar, guru dan ibu bapa dan penjaga |
OBJEKTIF |
Objektif jangka pendek: Pelajar memperolehi maklumat mengenai pendidikan
pencagahan gejala sosial melalui pelbagai media. Objektif jangka panjang: Pelajar dapat menggunakan info yang diperolehi
sebagai panduan dan bimbingan dalam menangani pengaruh negatif gejala sosial. |
STRATEGI (1) |
Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa)- Minggu Anti
Dadah Seminar Keibubapaan Program Pembangunan Diri – Kemahiran Menyelesaikan
Masalah |
6.4 PROGRAM BIMBINGAN
DAN KELOMPOK
ISU STRATEGIK |
Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial
pelajar khususnya aktiviti ponteng
disepanjang persekolahan. |
MATLAMAT STRATEGIK |
Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial
tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif. |
INDIKATOR PRESTASI DAN
SASARAN (Jangka panjang) |
100% pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling
daripada kaunselor sekolah serta melalui program kaunseling yang telah
dirancang i |
SASARAN |
40 orang pelajar serta ibubapa yang terlibat dalam
kaunseling berfokus. |
OBJEKTIF |
Objektif jangka pendek: Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam
setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar terlibat
masalah pergaulan bebas. Objektif jangka panjang: Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam
menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang. |
STRATEGI (1) |
Kaunseling individu dan kelompok berkala |
6.5 PROGRAM AKADEMIK
ISU STRATEGIK |
Pelajar kelas peperiksaan perlukan perhatian
khusus daripada semua guru untuk memastikan pencapaian cemerlang dalam
peperiksaan. |
MATLAMAT STRATEGIK |
Bimbingan dan bantuan kepada pelajar mengatur
perancangan belajar secara taktikal dan pengukuhan mengawal emosi. |
INDIKATOR PRESTASI DAN
SASARAN (Jangka panjang) |
100% pelajar kelas peperiksaan terlibat dalam
setiap program kecemerlangan yang dirancang. |
SASARAN |
Semua pelajar kelas peperiksaan. |
OBJEKTIF |
Objektif jangka pendek: Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam
setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar kelas
peperiksaan. Objektif jangka panjang: Pencapaian yang optimum dalam keputusan pepriksaan
sebenar. |
STRATEGI (1) |
Program Cakna Cemerlang dan Kaunseling Berfokus
Akademik Motivasi Peperiksaan |
7.0 PELAN TAKTIKAL
BIL |
TINDAKAN |
TANGGUNG- JAWAB (Pelaksana) |
TEMPOH MASA |
SUMBER (KOS MANUSIA, ALAT) (RM) |
OUT- PUT |
PETUNJUK PRESTASI |
PELAN KONTIGENSI |
1 |
Mesyuarat |
Pentadbir dan JK Program |
1 hari (4 kali setahun) |
- - |
- |
JK B&K, |
Pembentangan taklimat
perangcangan. |
2 |
Minggu Taaruf/Minggu
Serasi Pelajar Baru |
UBK dan Penyelaras
Tingkatan |
2 minggu |
400 |
|
Pelajar Baru Tingkatan 4 |
Kertas cadangan
pelaksanaan program |
2 |
Cakna Cemerlang |
UBK dan Unit
Kecemerlangan |
3 hari |
100 |
- |
Pencapaian ujian dan
peperiksaan |
Kertas cadangan
pelaksanaan program |
3 |
Ziarah Cakna |
Guru Kelas dan UBK |
1 hari |
-200 |
- |
Kehadiran pelajar dan
borang soal selidik |
Kertas cadangan
pelaksanaan program |
4 |
Kemahiran Belajar |
UBK dan Penyelaras
Tingkatan |
3 hari |
200 |
|
Bahan edaran dan bengkel |
Kertas cadangan program. |
5 |
Motivasi |
UBK |
1 hari |
1000 |
|
Penglibatan pelajar. |
Kertas cadangan program |
6 |
Modul Guru Penyayang |
UBK dan JK Guru Penyayang |
|
100 |
|
Penglibatan guru-guru dan
|
Modul Guru Penyayang KPM |
7 |
PPDa |
JK PPDa |
3 minggu |
400 |
|
Penyertaan pelajar dan
penglibatan agensi luar |
Kertas cadangan program |
8 |
Kem Pemantapan Sahsiah |
UBK dan Unit Disiplin |
3 hari |
1000 |
|
Penyertaan pelajar dan
penglibatan agensi luar |
Kertas cadangan program |
9 |
MySera |
UBK |
Sepanjang tahun |
100- |
|
Semua warga SMTT |
Kertas cadangan |
10 |
Pemantapan Sahsiah PRS |
UBK dan Unit Kebajikan |
1 hari |
500 |
|
Kerjasama MGKK kuala
Nerus |
Kertas cadangan program |
11 |
Karnival Pendidikan
Kerjaya |
UBK dan agensi luar |
1 hari |
300 |
|
Penglibatan agensi luar |
Kertas cadangan
program |
12 |
Pembangunan Diri/Minda
sihat |
UBK dan Bina Insan |
1 hari |
100 |
|
Jemputan penceramah |
Kertas cadangan
program |
13 |
Seminar Keibubapaan |
UBK dan PIBG |
1 hari |
300 |
|
Jemputan penceramah |
Kertas cadangan
program |
14 |
Restu Ilmu |
UBK dan Penyelaras
Tingkatan |
2 hari |
1000 |
|
PIBG dan sekolah |
Kertas cadangan
program |
15 |
Program Lawatan |
UBK |
3 hari |
1000 |
|
UBK |
Kertas cadangan
program |
18 |
Ceramah anti dadah |
UBK dan JK PPDa |
1 hari |
100 |
|
AADK |
Kertas cadangan
program |
|
JUMLAH |
6800 |
|
|
|
8.0 PELAN OPERASI
8.1 PROGRAM STRATEGIK
8.1.1 PROGRAM INTERVENSI DAN MOTIVASI
NAMA PROGRAM : Program
Serik Ponteng
KAEDAH : Forum dan Pameran
RASIONAL : Peningkatan
kadar peratusan pelajar yang terlibat dengan
kes disiplin dari aspek
pergaulan bebas dan gejala sosial.
OBJEKTIF : Pelajar
mendapat bimbingan dan panduan dalam menangani
permasalahan
sosial yang dialami pada masa kini dan akan
datang.
TARIKH : 2024
SASARAN : Pelajar
Tingkatan 4 dan 5
PERBELANJAAN :
LANGKAH |
PROSES KERJA |
TANGGUNGJAWAB |
TEMPOH |
STATUS/CACATAN |
1 |
Mesyuarat 1.1 Ucapan 1.2 Bentang kertas konsep 1.3 Pembentukan AJK 1.4 Agihan tugas 1.5 Merancang jadual 1.6 Penyediaan Bahan 1.7 Hal-hal lain |
Pengetua PK
HEM |
1
Hari |
|
2 |
Rangka
konsep jadual bertugas guru-guru bagi |
GBKSM |
2
Hari |
|
3 |
Surat
menyurat. Surat
Jemputan Panel Forum Surat
Kebenaran |
JK
Jemputan |
2
Hari |
|
4 |
Pelaksanaan
Program |
JK
Program |
2
Jam |
|
5 |
Penambahbaikan
& Penilaian |
GBKSM |
1
hari |
|
8.1.2 PROGRAM KAUNSELING BERFOKUS (SAHSIAH)
NAMA PROGRAM : Program
Bina Sahsiah Remaja
KAEDAH : Ceramah/Bengkel/Latihan dalam kumpulan/Latihan fizikal
RASIONAL : Peningkatan
kadar peratusan pelajar yang terlibat dengan
kes disiplin dari aspek
pergaulan bebas dan gejala sosial.
OBJEKTIF : Pelajar
mendapat bimbingan dan panduan dalam menangani
permasalahan
sosial yang dialami pada masa kini dan akan
datang.
TARIKH :
SASARAN : 80
orang pelajar yang berpotensi bermasalah sosial
PERBELANJAAN :
LANGKAH |
PROSES KERJA |
TANGGUNGJAWAB |
TEMPOH |
STATUS/CACATAN |
1 |
Mesyuarat 1.8 Ucapan 1.9 Bentang kertas konsep 1.10 Pembentukan AJK 1.11 Agihan tugas 1.12 Merancang jadual 1.13 Penyediaan Bahan 1.14 Hal-hal lain |
Pengetua PK
HEM |
1
Hari |
Setiausaha
UBK |
2 |
Mengenalpasti
40 orang pelajar yang terlibat dengan masalah gejala sosial. |
PK
HEM Guru
Disiplin Pembimbing
Rakan Sebaya |
2
Hari |
JK
UBK |
3 |
Rangka
konsep jadual bertugas guru-guru bagi Program Motivasi |
GBKSM |
2
Hari |
JK UBK |
4 |
Surat
menyurat. Surat
Jemputan Penceramah. Surat
Kebenaran |
JK
Jemputan |
2
Hari |
Setiausaha
UBK |
5 |
Pelaksanaan
Program |
JK
Program |
3 hari 2 malam |
Penyelaras
UBK |
6 |
Penambahbaikan
& Penilaian |
GBKSM |
1
hari |
Penyelaras
UBK |
8.1.3 PROGRAM BUKU SKRAP DAN INFO INTERVENSI
NAMA PROGRAM : Program
Buku Skrap dan Info Intervensi
KAEDAH : Pertandingan
buku skrap dan pameran bahan info
RASIONAL : Pelajar
kurang informasi dan memerlukan banyak bahan
bacaan untuk mendapat maklumat
mengenai cara menangani
gejala sosial.
OBJEKTIF : Mengumpul
dan menghasilkan sumber rujukan dari pelbagai
sumber supaya boleh dijadikan bahan bacaan dan rujukan
untuk semua pelajar SMTT.
TARIKH : Sepanjang bulan April ( Buku Skrap)
Sepanjang
tahun ( Pameran Info)
SASARAN : Pelajar
Kelab Kerjaya Dan PRS
PERBELANJAAN :
LANGKAH |
PROSES KERJA |
TANGGUNGJAWAB |
TEMPOH |
STATUS/CACATAN |
1 |
Mesyuarat 1.15 Ucapan 1.16 Bentang kertas konsep 1.17 Pembentukan AJK 1.18 Agihan tugas 1.19 Merancang jadual 1.20 Penyediaan Bahan 1.21 Hal-hal lain |
Pengetua PK
HEM |
1
Hari |
|
2 |
Rangka
konsep aktiviti kepada setiap kelas |
GBKSM |
2
Hari |
|
3 |
Setiap
pelajar mengumpul bahan dan menghasilkan buku skrap. |
Guru
matapelajaran Kewarganegaraan |
1
bulan |
|
5 |
Surat
menyurat |
GBKSM |
2 hari |
|
6 |
Mendapatkan
poster dan pamplet dari agensi luar |
GBKSM
dan JK B&K |
1
bulan |
|
7 |
Penilaian |
GBKSM |
|
|
No comments:
Post a Comment