Tuesday 9 January 2024

 

SEKOLAH MENENGAH TEKNIK TERENGGANU

JALAN LAPANGAN TERBANG

21300 KUALA NERUS     

PERANCANGAN TAKWIN
TAHUN 2024

 

 

 

UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING

DISEDIAKAN OLEH :

 

Cr. MOHD ARIFFIN BIN ABDULLAH kb 04106 (P.A  )

Cr. WAN NORHIDAYAH BT WAN ABDULLAH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PERSONEL pengurusan dan pentadbiran

UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING

SM TEKNIK TERENGGANU,

JALAN LAPANGAN TERBANG

21300 KUALA NERUS,

TERENGGANU

 

 

PENGERUSI

 

CIKGU IBRAHIM BIN ISMAIL

 (PENGETUA)

 

TIMBALAN PENGERUSI

 

PN. SAMIHAH BT SALLEH (PK HEM)

 

PENYELARAS

 

PN WAN NORHIDAYAH BT WAN ABDULLAH

 

SETIAUSAHA

 

Cr EN MOHD ARIFFIN BIN ABDULLAH

 

JAWATANKUASA INDUK

 

                           CG ROSLAN                            GURU KANAN BIDANG BAHASA

          GURU KANAN BIDANG SAINS & MATEMATIK

PN AZMAH                         GURU KANAN BIDANG KEMANUSIAAN

EN PAUZI ANUWAR BIN MUDA                        GURU KANAN BIDANG TEKNIK & VOKASIONAL

KETUA PANITIA MATA PELAJARAN

GURU PENYELARAS TINGKATAN 4 DAN 5

WAKIL PIBG

 

AHLI JAWATANKUASA

 

CG. MOHD HUSMADI BIN HUSSIN

CG AZHAR

 

 

VISI,MISI DAN FALSAFAH

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

 

 

 

VISI

 

MEWUJUDKAN IKLIM PENDIDIKAN YANG KONDUSIF, TERAPUTIK DAN EFEKTIF DARI ASPEK FIZIKAL, PERHUBUNGAN DAN PENGURUSAN BERTERASKAN KONSEP PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING BERKUALITI SECARA MENYELURUH DAN BERKESAN DEMI KECEMERLANGAN PELAJAR DAN SEKOLAH

 

 

MISI

 

DENGAN PENUH RASA TANGGUNGJAWAB DAN BERSUNGGUH-SUNGGUH MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN MENOLONG BANTU PELAJAR DARI ASPEK PENGAYAAN, PERKEMBANGAN, PENCEGAHAN DAN PEMULIHAN UNTUK MEMPERTINGKATKAN PENGETAHUAN, KETERAMPILAN DAN KONSEP KENDIRI POSITIF YANG PERLU DALAM MELAHIRKAN MASYARAKAT MADANI MELALUI PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG BERKESAN, BERAMANAH BERTERASKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN.

 

FALSAFAH

 

BAHAWASANYA SETIAP PELAJAR MEMPUNYAI POTENSI YANG BOLEH DIGEMBELENGKAN SECARA OPTIMUM MENERUSI PENGURUSAN MENYELURUH PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG CEKAP , BERKESAN BERAMANAH BERTERASKAN SUMBER DALAMAN DAN LUARAN BAGI MELAHIRKAN PELAJAR YANG SEIMBANG DARI ASPEK INTELEKTUAL, JASMANI, EMOSI DAN ROHANI SERTA BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH.

 

 

 

VISI, MISI DAN FALSAFAH HAL EHWAL MURID

SM TEKNIK TERENGGANU

 

VISI

PERKHIDMATAN UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING

MENJADI PENERAJU UTAMA DALAM MEWUJUDKAN SUASANA YANG TERAPUTIK DAN KONDUSIF

DI SEKOLAH MENENGAH TEKNIK MENJELANG TAHUN 2028

 

MISI

SENTIASA BERUSAHA MEWUJUDKAN IKLIM SEKOLAH YANG KONDUSIF BAGI MELAHIRKAN INSAN KALMIL YANG CEMERLANG AKADEMIK, KOKURIKULUM, BERSAHSIAH UNGGUL, KREATIF, INOVATIF DAN DINAMIK MELALUI PEMUAFAKATAN BESTARI.

 

 

 

 

 

 

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING SMTT 2024

 

VISI

UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING MENJADI PENERAJU UTAMA DALAM MEWUJUDKAN SUASANA YANG TERAPUTIK DAN KONDUSIF DI SEKOLAH UNTUK MELAHIRKAN MODAL INSAN CEMERLANG MENJELANG 2015

 

MISI

UNTUK MEREALISASIKAN VISI, KAMI AKAN MISI BERIKUT DILAKSANAKAN DENGAN JAYANYA :

 

·         MENYEDIAKAN PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING YANG BERKESAN.

·         MELAHIRKAN PELAJAR YANG MEMPUNYAI KEPINTARAN EMOSI (EQ) YANG TINGGI DAN BERAKHLAK MULIA.

·         MEWUJUDKAN SUASANA PEMBELAJARAN YANG MEMBERANGSANGKAN MELALUI PROGRAM BIMBINGAN DAN KAUNSELING.

·         MEMBERIKAN PENDIDIKAN KERJAYA BERSEPADU KEPADA PELAJAR.

·         MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DAN BERKUALITI KEPEMIMPINAN DI KALANGAN PELAJAR.

·         MENOLONG DAN MEMBANTU PELAJAR MENGEMBANG SERTA MEMULIH SAHSIAH DAN KETRAMPILAN DIRI.

·         MEMPERTINGKATKAN PENGETAHUAN DAN KECENDERUNGAN PELAJAR DALAM AKADEMIK DAN KO KURIKULUM.

·         MENYEDIAKAN PRASARANA BILIK YANG KONDUSIF.

·         MEWUJUDKAN HUBUNGAN ERAT DENGAN KOMUNITI SETEMPAT.

 

 

 

 

 

PIAGAM PELANGGAN

KAMI WARGA UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING SMTT

BERUSAHA SEDAYA UPAYA BAGI :

 

·        MEMASTIKAN SETIAP PERKHIDMATAN YANG DIBERI BERKUALITI, TERBAIK DAN MENEPATI KEPERLUAN DAN KEHENDAK PELANGGAN.

·        BERKHIDMAT DENGAN CEKAP, RESPONSIF, AMANAH DAN BIJAKSANA DALAM JANGKAMASA YANG DITETAPKAN.

·        MEMBERI LAYANAN MESRA, TERBUKA, BEREMPATI DAN SENTIASA SEDIA MENDENGAR.

·        MENYEDIAKAN KEMUDAHAN MEMPERTINGKATKAN DIRI KE ARAH KECEMERLANGAN SAHSIAH DAN AKADEMIK.

·        MEMBERI PERTOLONGAN YANG DAPAT MEMBANGUNKAN KENDIRI INSAN BAGI MENJAMIN MASA DEPAN KE ARAH PENGISIAN FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA DAN WAWASAN 2020.

·        MEMATUHI KOD ETIKA GURU KAUNSELING SEKOLAH DAN TATASUSILA PROFESION PERGURUAN MALAYSIA.

 

 

 

 

 

 

 

 

OBJEKTIF PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

 

·        MEMBERI PERKHIDMATAN PENYUBURAN ATAU PENGEMBANGAN YANG MELIPUTI SEMUA ASPEK PERKEMBANGAN DIRI PELAJAR.

·        DENGAN MENYEDIAKAN PELUANG KEMUDAHAN DAN PENGALAMAN SELARAS DENGAN PERINGKAT UMUR, TAHAP KEMAMPUAN SERTA POTENSI PELAJAR.

·        MEMBERIKAN PERKHIDMATAN PENCEGAHAN IAITU MENGHINDARKAN PELAJAR DARIPADA TERLIBAT DALAM SALAH LAKU, TIDAK BERDISIPLIN, VANDALISME, PENYALAHGUNAAN DADAH, MEROKOK, MINUM ARAK, PERAS UGUT DAN LAIN-LAIN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       PERANCANGAN STRATEGIK

 

1.0       ANALISIS SWOT

 

(STRENGTH, WEAKNESS, OPPORTUNITIES, THEARTS)

 

Kekuatan (Strength – S)

Kelemahan (Weakness-W)

 

S1   Mempunyai guru kaunseling yang

      memenuhi kuota dan berkelayakan.

 

S2   Guru kaunseling telah berdaftar

      dengan Lembaga Kaunselor Malaysia.

 

S3   Mempunyai kaunselor pelajar yang

      berpengalaman melebihi 10 tahun.

 

S4   Mahir serta cekap dalam aspek  

      pengurusan dan pentadbiran dalam

      pengendalian perkhidmatan

      kaunseling dan penganjuran

      program/kursus/bengkel motivasi dan   

      pembangunan personal pelajar.

 

W1   Kuota kaunselor mengikut gender

        tidak seimbang dengan keperluan

        pelajar di sekolah ini.

 

W2   Peralatan dan kemudahan untuk

        urusan kerja pentadbiran dan

        pengurusan unit tidak menepati

        keperluan.

        Contoh : Kemudahan ICT yang tidak

                      efektif, prasarana yang

                      tidak kondusif.

 

W3   Sistem fail, rekod serta dokumentasi

       masih tidak dapat dilaksnakan

       dengan sempurna.

Peluang ( Oppotunities – O)

Ancaman/Cabaran ( Threats – T)

 

O1   Pelajar telah mengenali dan

       memahami fungsi UBK melalui

       program outreach.

 

O2   Kumpulan Pembimbing Rakan Sebaya

       terlatih membantu UBK dalam

       penyebaran maklumat mengenai

       bimbingan dan kaunseling serta

       program yang dijalankan.

 

O3   Kerjasama dan komitmen yang baik

       dengan komuniti luar seperti PIBG,

       agensi-agensi kerajaan dan swasta,

       NGO, Majlis Perwakilan pelajar 

       universii dan kolej, IPTA dan IPTS.

 

O4   Kesepaduan dan kerjasama antara

       kaunselor dengan guru-guru dan

       kakitangan sekolah amat

       menggalakkan.

 

T1   Segentir pelajar dan guru salah

       konsep terhadap perkhidmatan

       bimbingan kaunseling di sekolah.

 

T2    Menggunakan perkhidmatan

       kaunseling sebagai alasan ponteng

       kelas dan masalah disiplin.

 

T3    Gejala sosial yang menular di

        kalangan pelajar sekolah sukar

        dibendung.

 

T4    Bidang kuasa kaunselor pelajar

       terhad di sekolah sahaja untuk

       sebarang tindakan yang mengancam

       keselamatan dan kebajikan pelajar

       berkaitan isu sensitif seperti moral,

       sosial, jenayah, agama, politik dan

       sebagainya.

 

2.0           MENGENAL PASTI ISU-ISU DAN STRATEGI

 

Bidang

Isu Strategi

Matlamat Strategi

Sasaran

Bimbingan dan Kaunseling

Ketidakseimbangan pembangunan diri pelajar dari aspek emosi dan spritual berbanding pencapaian akademik.

Menambah nilai dalaman diri pelajar

Khusus :

Kumpulan pelajar yang dirujuk masalah disiplin bagi tujuan pencegahan dan pemulihan ke agensi dan badan tertentu. Contoh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

 

Umum :

Semua pelajar bagi tujuan pencegahan gejala negatif dan peningkatan jati diri.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.0   OBJEKTIF

 

        OBJEKTIF JANGKA PENDEK

 

Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibu bapa dalam setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan plajar terlibat masalah pergaulan bebas disamping memperolehi pencapaian optimum dalam akademik.

 

 

        OBJEKTIF JANGKA PANJANG

 

Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang.

 

 

 

 

 

 

 

 


4.0   STRATEGIK

       MATLAMAT/OBJEKTIF : Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang.

 

SWOT MATRIKS

Kekuatan (Strength – S)

 

S1   Mempunyai guru kaunseling yang memenuhi kuota  dan berkelayakan.

 

S2   Guru kaunseling telah berdaftar dengan Lembaga Kaunselor Malaysia.

 

S3   Mempunyai kaunselor pelajar yang berpengalaman melebihi 10 tahun.

 

S4   Mahir serta cekap dalam aspek   pengurusan dan  pentadbiran dalam pengendalian perkhidmatan kaunseling dan penganjuran program/kursus/ bengkel motivasi dan pembangunan personal  pelajar.

Kelemahan (Weakness-W)

 

W1   Kuota kaunselor mengikut gender tidak    seimbang dengan keperluan pelajar di sekolah ini.

 

W2   Peralatan dan kemudahan untuk urusan kerja pentadbiran dan pengurusan unit tidak menepati keperluan.

Contoh : Kemudahan ICT yang tidak efektif, prasarana yang tidak kondusif.

 

W3   Sistem fail, rekod serta dokumentasi masih tidak dapat dilaksnakan dengan sempurna.

 

Peluang ( Oppotunities – O)

 

O1   Pelajar telah mengenali dan memahami fungsi UBK melalui program outreach.

 

O2  Kumpulan Pembimbing Rakan Sebaya membantu UBK dalam penyebaran maklumat mengenai bimbingan dan kaunseling serta program yang dijalankan.

 

O3   Kerjasama dan komitmen yang baik dengan komuniti  luar seperti PIBG, agensi-agensi kerajaan dan swasta,  NGO, Majlis Perwakilan pelajar universii dan kolej, IPTA dan IPTS.

 

O4   Kesepaduan dan kerjasama antara kaunselor dengan guru-guru dan kakitangan sekolah amat menggalakkan.

STRATEGI KP (SO)

S1 S2 S3 O1 O2

 

Memantapkan pekhidmatan UBK ke peringkat sekolah dan networking dengan UBK sekolsh lsin melalui program pembangunan pelajar secara kerjasama.

 

 

 

S4 O3 O4

 

Menganjurkan program-program pembangunan insan di peringkat daerah.

STRATEGI LP (WO)

W1 O1 O3 O4

 

Mendapatkan bantuan pihak agensi luar untuk menjalankan program pemulihan dan pencegahan bagi pelajar lelaki bemasalah.

Khidmat konsultasi kepada guru dan PRS lelaki bagi mendekati dan membimbing pelajar lelaki.

 

W2 O2 O3 O4

 

Mendapatkan tajaan daripada agensi luar bagi tujuan menaiktaraf keperluan ICT bilik kaunseling.

Ancaman/Cabaran ( Threats – T)

 

T1   Segentir pelajar dan guru salah konsep terhadap  perkhidmatan bimbingan kaunseling di sekolah.

 

T2    Menggunakan perkhidmatan kaunseling sebagai alasan ponteng kelas dan masalah disiplin.

 

T3    Gejala sosial yang menular di kalangan pelajar sekolah sukar ditangani.

 

T4    Bidang kuasa kaunselor pelajar terhad di sekolah sahaja untuk sebarang tindakan yang mengancam keselamatan dan kebajikan pelajar berkaitan isu sensitif seperti moral, sosial, jenayah, agama, politik  dan sebagainya.

STRATEGI KA (ST)

S1 S2 T1

Memastikan setiap pelajar berpeluang menjalani sekurng-kurangnya sekali sesi kaunseling individu atau kaunseling kelompok.

 

S3 T3

Menjalankan program kaunselingberfokus kepada kumpulan pelajar yag dkenalpasti bermasalah sosial.

 

S4 T4

Kosultasi kepada ibubapa dan penjaga pelajar bagi kes terbabit.

Meemput akil agensi luar menyebarkan maklumat kepada pelajar dan ibu bapa dan penjaga.

STRATEGI LA (WT)

W1 T2

Menjalankan kaunseling berfokus dengan menggunakan khidmat PRS dan juga guru-guru lain disekolah ini.

 

W1 T3 T4

Menganjurkan program-program bagi pelajar bermasalah yang dikendalikan khas oleh pihak tertentu seperti PDRM, JKM, AADK dan sebagainya.

 

W2 W3 T1 T2

Memantapkan sistem rekod perkhidmatan UBK bagi mengesan dan merekod data-data pelajar yang bermasalah.

5.0     ANALISA CADANGAN STRATEGIK

 

ISU STRATEGI

STRATEGI YANG DICADANGKAN

PELAN TAKTIKAL

FAKTA MENYOKONG

HALANGAN

PENDORONG

 

 

 

 

 

 

 

 

Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng  disepanjang persekolahan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif

Program intervensi dan motivasi.

 

Terdapat modul motivasi peningkatan sahsiah diri

 

 

 

 

 

 

 

 

Perancangan program tertunda dengan program yang terbit secara ad hoc dari jabatan dan kesesuaian masa kumpulan sasaran.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sokongan penuh daripada pihak pentadbir serta JK Bimbingan dan Kaunseling serta semua guru SMKTL

Program Kaunseling berfokus untuk pelajar yang bermasalah.

 

Sokongan pakar daripada agensi luar menyampaikan input kepada pelajar

Bimbingan intervensi bagi individu kelompok.

 

Jadual berkala bagi program mingguan kumpulan pelajar tertentu.

 

Penyebaran maklumat yang terkini dan secara berkala ke setiap kelas.

 

Himpunan bahan-bahan bacaan tambahan dari PSS mahupun sumbangan dari pelbagai agensi yang berkaitan.

Peningkatan pencapaian peperiksaan tahun terdahulu memerlukan pencapaian lebih baik pada tahun ini.

100% pencapaian optimum lulus pada semua peringkat.

Program Kecemerlangan Akademik

Sokongan daripada pentadbir dan bantuan pihak luar bagi membantu pengekalan kecemerlangan pelajar di tahun peperiksaan.


6.0   PELAN STRATEGIK

        6.1    PROGRAM PENCEGAHAN DAN MOTIVASI

 

ISU STRATEGIK

Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng ,buli serta penggunaan vape disepanjang persekolahan.

MATLAMAT STRATEGIK

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif.

INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka panjang)

100% pelajar SMKTL mendapatkan khidmat kaunseling daripada kaunselor sekolah.

100% pelajar yang terlibat dalam program kaunseling berfokus menyertai

SASARAN

Pelajar, guru dan ibu bapa dan penjaga

OBJEKTIF

Objektif jangka pendek:

Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar terlibat masalah masalah ponteng.

Objektif jangka panjang:

Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang.

STRATEGI (1)

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif.

Program Serik Ponteng

Modul Guru Penyayang

 

6.2    PROGRAM KAUNSELING BERFOKUS (SAHSIAH)

 

ISU STRATEGIK

Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng ,buli dan penggunaan vape  disepanjang persekolahan.

MATLAMAT STRATEGIK

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif.

INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka panjang)

100% pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling daripada kaunselor sekolah.

 

SASARAN

Isu ponteng 40 orang pelajar ( 20 orang pelajar perempuan dan 20 orang pelajar lelaki)

Isu buli  40 pelajar lelaki

Isu vape -40 pelajar lelaki

OBJEKTIF

Objektif jangka pendek

Pelajar mendapat input penilaian kendiri dan menjadi indikator untuk lebih asertif terhadap diri sendiri.

Objektif jangka panjang

Bimbingan dan latihan yang diberikan meningkatkan keyakinan kendiri pelajar agar membentuk peribadi yang mulia.

STRATEGI (1)

Kem Pemantapan Sahsiah MYsera

Bimbingan individu dan kelompok

 

6.3    PROGRAM PENCEGAHAN MELALUI SUMBER INFO

 

ISU STRATEGIK

Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng, buli serta penggunaan vape  disepanjang persekolahan.

MATLAMAT STRATEGIK

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif.

INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka panjang)

100% pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling daripada kaunselor sekolah serta melalui program kaunseling yang telah dirancang.

SASARAN

Pelajar, guru dan ibu bapa dan penjaga

OBJEKTIF

Objektif jangka pendek:

Pelajar memperolehi maklumat mengenai pendidikan pencagahan gejala sosial melalui pelbagai media.

Objektif jangka panjang:

Pelajar dapat menggunakan info yang diperolehi sebagai panduan dan bimbingan dalam menangani pengaruh negatif gejala sosial.

STRATEGI (1)

Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa)- Minggu Anti Dadah

Seminar Keibubapaan

Program Pembangunan Diri – Kemahiran Menyelesaikan Masalah

 

6.4    PROGRAM BIMBINGAN DAN KELOMPOK

 

ISU STRATEGIK

Peningkatan kes yang melibatkan gejala sosial pelajar khususnya aktiviti ponteng  disepanjang persekolahan.

MATLAMAT STRATEGIK

Membimbing pelajar terbabit masalah gejala sosial tersebut ke arah celik akal tingkah laku positif.

INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka panjang)

100% pelajar SMTT mendapatkan khidmat kaunseling daripada kaunselor sekolah serta melalui program kaunseling yang telah dirancang i

SASARAN

40 orang pelajar serta ibubapa yang terlibat dalam kaunseling berfokus.

OBJEKTIF

Objektif jangka pendek:

Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar terlibat masalah pergaulan bebas.

Objektif jangka panjang:

Pelajar dapat bimbingan dan panduan dalam menangani permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan datang.

STRATEGI (1)

Kaunseling individu dan kelompok berkala

 

6.5    PROGRAM AKADEMIK

 

ISU STRATEGIK

Pelajar kelas peperiksaan perlukan perhatian khusus daripada semua guru untuk memastikan pencapaian cemerlang dalam peperiksaan.

MATLAMAT STRATEGIK

Bimbingan dan bantuan kepada pelajar mengatur perancangan belajar secara taktikal dan pengukuhan mengawal emosi.

INDIKATOR PRESTASI DAN SASARAN (Jangka panjang)

100% pelajar kelas peperiksaan terlibat dalam setiap program kecemerlangan yang dirancang.

SASARAN

Semua pelajar kelas peperiksaan.

OBJEKTIF

Objektif jangka pendek:

Mencapai komitmen 100% pelajar dan ibubapa dalam setiap program yang telah dirancang khusus bagi kumpulan pelajar kelas peperiksaan.

Objektif jangka panjang:

Pencapaian yang optimum dalam keputusan pepriksaan sebenar.

STRATEGI (1)

Program Cakna Cemerlang dan Kaunseling Berfokus Akademik

Motivasi Peperiksaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.0           PELAN TAKTIKAL

 

BIL

TINDAKAN

TANGGUNG-

JAWAB

(Pelaksana)

TEMPOH MASA

SUMBER

(KOS MANUSIA, ALAT)

(RM)

OUT-

PUT

PETUNJUK PRESTASI

PELAN KONTIGENSI

1

Mesyuarat

Pentadbir dan JK Program

1 hari

(4 kali setahun)

-

-

-

 JK B&K,

Pembentangan taklimat perangcangan.

2

Minggu Taaruf/Minggu Serasi Pelajar Baru

UBK dan Penyelaras Tingkatan

2 minggu

400

 

Pelajar Baru

Tingkatan 4  

Kertas cadangan pelaksanaan program

2

Cakna Cemerlang

UBK dan Unit Kecemerlangan

3 hari

100

-

Pencapaian ujian dan peperiksaan

Kertas cadangan pelaksanaan program

3

Ziarah Cakna

Guru Kelas dan UBK

1 hari

-200

-

Kehadiran pelajar dan borang soal selidik

Kertas cadangan pelaksanaan program

4

Kemahiran Belajar

UBK dan Penyelaras Tingkatan

3 hari

200

 

Bahan edaran dan bengkel

Kertas cadangan program.

5

Motivasi

UBK

1 hari

1000

 

Penglibatan pelajar.

Kertas cadangan program

6

Modul Guru Penyayang

UBK dan JK Guru Penyayang

 

100

 

Penglibatan guru-guru dan

Modul Guru Penyayang KPM

7

PPDa

JK PPDa

3 minggu

400

 

Penyertaan pelajar dan penglibatan agensi luar

Kertas cadangan program

8

Kem Pemantapan Sahsiah

UBK dan Unit Disiplin

3 hari

1000

 

Penyertaan pelajar dan penglibatan agensi luar

Kertas cadangan program

9

MySera

UBK

Sepanjang tahun

100-

 

Semua warga SMTT

Kertas cadangan

10

Pemantapan Sahsiah PRS

UBK dan Unit Kebajikan

1 hari

500

 

Kerjasama MGKK kuala Nerus

Kertas cadangan program

11

Karnival Pendidikan Kerjaya

UBK dan agensi luar

1 hari

300

 

Penglibatan agensi luar

Kertas cadangan program

12

Pembangunan Diri/Minda sihat

UBK dan Bina Insan

1 hari

100

 

Jemputan penceramah

Kertas cadangan program

13

Seminar Keibubapaan

UBK dan PIBG

1 hari

300

 

Jemputan penceramah

Kertas cadangan program

14

Restu Ilmu

UBK dan Penyelaras Tingkatan

2 hari

1000

 

PIBG dan sekolah

Kertas cadangan program

15

Program Lawatan

UBK

3

hari

1000

 

UBK

Kertas cadangan program

18

Ceramah anti dadah

UBK dan JK PPDa

1 hari

100

 

AADK

Kertas cadangan program

 

JUMLAH

6800

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.0   PELAN OPERASI

 

        8.1   PROGRAM STRATEGIK

 

8.1.1  PROGRAM INTERVENSI DAN MOTIVASI

 

NAMA PROGRAM      :        Program Serik Ponteng

KAEDAH                 :        Forum dan Pameran

RASIONAL               :        Peningkatan kadar peratusan pelajar yang terlibat dengan

kes disiplin dari aspek pergaulan bebas dan gejala sosial.

OBJEKTIF               :        Pelajar mendapat bimbingan dan panduan dalam menangani

                                                permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan

datang.

TARIKH                  :        2024

SASARAN                :        Pelajar Tingkatan 4 dan 5

PERBELANJAAN       :       

 

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH

STATUS/CACATAN

1

Mesyuarat

1.1     Ucapan

1.2     Bentang kertas konsep

1.3     Pembentukan AJK

1.4     Agihan tugas

1.5     Merancang jadual

1.6     Penyediaan Bahan

1.7     Hal-hal lain

Pengetua

PK HEM

1 Hari

 

 

2

Rangka konsep jadual bertugas guru-guru bagi

GBKSM

2 Hari

 

3

Surat menyurat.

Surat Jemputan Panel Forum

Surat Kebenaran

JK Jemputan

2 Hari

 

4

Pelaksanaan Program

JK Program

2 Jam

 

5

Penambahbaikan & Penilaian

GBKSM

1 hari

 

 

 

 

 

 

8.1.2   PROGRAM KAUNSELING BERFOKUS (SAHSIAH)

 

NAMA PROGRAM      :        Program Bina Sahsiah Remaja

KAEDAH                 :        Ceramah/Bengkel/Latihan dalam kumpulan/Latihan fizikal

RASIONAL               :        Peningkatan kadar peratusan pelajar yang terlibat dengan

kes disiplin dari aspek pergaulan bebas dan gejala sosial.

OBJEKTIF               :        Pelajar mendapat bimbingan dan panduan dalam menangani

                                                permasalahan sosial yang dialami pada masa kini dan akan

datang.

TARIKH                  :       

SASARAN                :        80 orang pelajar yang berpotensi bermasalah sosial

PERBELANJAAN       :       

 

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH

STATUS/CACATAN

1

Mesyuarat

1.8     Ucapan

1.9     Bentang kertas konsep

1.10  Pembentukan AJK

1.11  Agihan tugas

1.12  Merancang jadual

1.13  Penyediaan Bahan

1.14  Hal-hal lain

Pengetua

PK HEM

1 Hari

 

Setiausaha UBK

2

Mengenalpasti 40 orang pelajar yang terlibat dengan masalah gejala sosial.

PK HEM

Guru Disiplin

Pembimbing Rakan Sebaya

2 Hari

 

JK UBK

3

Rangka konsep jadual bertugas guru-guru bagi Program Motivasi

GBKSM

2 Hari

 JK UBK

4

Surat menyurat.

Surat Jemputan Penceramah.

Surat Kebenaran

JK Jemputan

2 Hari

 

Setiausaha UBK

5

Pelaksanaan Program

JK Program

 3 hari 2 malam

Penyelaras UBK

6

Penambahbaikan & Penilaian

GBKSM

1 hari

Penyelaras UBK

 

 

 

8.1.3   PROGRAM BUKU SKRAP DAN INFO INTERVENSI

 

NAMA PROGRAM      :        Program Buku Skrap dan Info Intervensi

KAEDAH                 :        Pertandingan buku skrap dan pameran bahan info

RASIONAL               :        Pelajar kurang informasi dan memerlukan banyak bahan

bacaan untuk mendapat maklumat mengenai cara menangani

gejala sosial.

OBJEKTIF               :        Mengumpul dan menghasilkan sumber rujukan dari pelbagai

sumber supaya boleh dijadikan bahan bacaan dan rujukan untuk semua pelajar SMTT.

TARIKH                  :        Sepanjang bulan April ( Buku Skrap)

                                      Sepanjang tahun ( Pameran Info)

SASARAN                :        Pelajar Kelab Kerjaya Dan PRS

PERBELANJAAN       :       

 

LANGKAH

PROSES KERJA

TANGGUNGJAWAB

TEMPOH

STATUS/CACATAN

1

Mesyuarat

1.15  Ucapan

1.16  Bentang kertas konsep

1.17  Pembentukan AJK

1.18  Agihan tugas

1.19  Merancang jadual

1.20  Penyediaan Bahan

1.21  Hal-hal lain

Pengetua

PK HEM

1 Hari

 

 

2

Rangka konsep aktiviti kepada setiap kelas

GBKSM

2 Hari

 

3

Setiap pelajar mengumpul bahan dan menghasilkan buku skrap.

Guru matapelajaran Kewarganegaraan

1 bulan

 

5

Surat menyurat

GBKSM

 2 hari

 

6

Mendapatkan poster dan pamplet dari agensi luar

GBKSM dan JK B&K

1 bulan

 

7

Penilaian

GBKSM

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

  TAZKIRAH PAGI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ ال...